Více funkcí, větší hodnota! Od 1. 9. 2025 měníme ceník. Více informací zde

ACCA

ACCA je jedním z modelů marketingové komunikace, známý též jako spektrum DAGMAR (Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results). Využívá se pro měření marketingové efektivity. V roce 1961 ho popsal Russell H. Colley.

Model ACCA se zaměřuje na měření efektivity marketingových aktivit pomocí sledování fází, kterými prochází zákazník. Pomůže vám s reklamními kampaněmi, e-mail marketingem, sociálními sítěmi, lepším cílením apod. Tyto fáze jsou 4 a zákazník by měl absolvovat všechny, aby si nabízený produkt nebo službu koupil. Cílem marketérů je přesvědčit ho k akci (koupi, přihlášení odběru newsletteru, vyplnění dotazníku ad.).

S pojmem ACCA se můžete setkat i v oblasti účetnictví, kdy zkratka představuje profesní kvalifikaci, kterou uděluje Asociace certifikovaných účetních (the Association of Chartered Certified Accountants). V tomto případě zkratka ACCA s marketingem ani vaším e-shopem nijak nesouvisí.

Čtyři fáze podle ACCA

ACCA je zkráceninou 4 fází, kterými potenciální zákazník prochází, jsou to:

1. Povědomí (Awareness)
2. Pochopení (Comprehension)
3. Přesvědčení (Conviction)
4. Akce (Action)

1. Povědomí (Awareness)

Účelem prvního kroku je dostat produkt či službu mezi lidi. Úkolem je, aby se potenciální zákazníci dozvěděli o existenci produktu. Jakmile je povědomí o produktu vytvořeno, je potřeba ho u cílové skupiny zákazníků udržovat. Organizace by měla reagovat na konkrétní situaci na trhu.

2. Pochopení (Comprehension)

Dostat produkt či organizaci do povědomí nestačí, je potřeba cílové skupině poskytnout další informace o výrobku, aby pochopila, k čemu slouží a jaké má vlastnosti. Druhý krok tak vede ke stimulaci nákupu. Toho dosáhneme tím, že cíleně propagujeme značku a její klíčové atributy.

3. Přesvědčení (Conviction)

Ve třetím kroku vytváříme zájem a preference. Dostáváme tak kupujícího do pozice, kdy je přesvědčený o tom, že daný produkt je určený právě pro něj. Toto přesvědčení podporujeme zprávami a pozitivními recenzemi, kde vyzdvihujeme výhody výrobku oproti konkurenci a ukazujeme další přidané hodnoty.

4. Akce (Action)

Posledním krokem a zároveň cílem, ke kterému se snažíme v této fázi zákazníka dostat, je akce – nejčastěji nákup. Požadovaného nákupního chování dosáhneme např. pomocí používání CTA (button „Koupit “, „Získat slevu “, „Vyzkoušet zdarma “) a snadnosti a plynulosti procesu. Účinný je také osobní prodej, e-mailing, propagační letáky, slevové akce či personalizovaná reklamou na internetu. Měli bychom také dát zákazníkovi pocit správného rozhodnutí – transparentností, důvěrou, recenzemi, garancemi apod.

Příklad z praxe

Představme si e-shop, který prodává přírodní kosmetiku. Do fáze Povědomí (Awareness) bude spadat např. to, že potenciální zákazník uvidí vaši reklamu na Instagramu. Dozví se tedy o tom, že značka/produkt vůbec existuje. V druhé fázi Pochopení (Comprehension) tento člověk na reklamu klikne, čímž se dostane na webové stránky vaší značky, kde se dozví, že jde o českou značku s čistě přírodní kosmetikou. Zjistil tedy, co přesně nabízíte a jak by se mu to mohlo hodit. Produkt se mu líbí, a tak přejde do fáze Přesvědčení (Conviction), kdy si vyhledá a přečte recenze a srovná vaše produkty s konkurenčními. Posledním krokem už je samotná Akce (Action), kdy zákazník přidá produkt do košíku a koupí si ho.


Mohlo by vás zajímat: