Brand

Brand označuje značku konkrétního výrobku, služby či organizace. Je nositelem významu a emocí, které v nás značka vyvolává a asociací, které si s ní spojujeme. Můžeme na něj nahlížet jako na identitu značky, proto by na něj neměly zapomínat ani e-shopy - pomáhá s růstem a úspěchem na značně konkurenčním trhu.

Co je to brand?

Brandem je myšleno jak grafické zpracování značky, tedy logo, design, barva, tak i samotná podstata toho, jak zboží nebo službu zákazníci vnímají. Obchodní značka ještě není brandem, tím se stává postupem času. Brand by se tedy dal definovat jako obchodní značka, která má vlastní identitu a která je schopná být prezentována i bez výrobku. Pokud je značka brandem, spotřebitel si ji dokáže automaticky spojit s určitým produktem.

Jaký je účel brandu?

Výhodami dobře vybudovaného brandu jsou:

  • snadnější identifikace konkrétního značkového zboží (či služeb) zákazníkem,
  • jednodušší odlišení výrobků konkrétní značky od ostatních - brand je s výrobkem či službou pevně spjatý,
  • sjednocení určité zásady a hodnoty výrobce (kvalita, zákaznické či konkurenční výhody) - brand dodává určitou záruku těchto hodnot,
  • vytváření identity a hodnot, se kterými se zákazník může do určité míry ztotožnit,
  • zvyšování hodnoty značky, díky čemuž si může výrobce dovolit stanovit vyšší cenu za své výrobky či služby - zákazníci jsou ochotni za logo a značku připlatit.

Brand a e-shop

Silný brand s dobrou zapamatovatelností pomáhá odlišit se od konkurence, budovat důvěru a vytvářet vztahy se zákazníky, díky kterým se na váš e-shop rádi vrací. V dnešní době zákazníci nenakupují jen produkt, ale i příběh, hodnoty a emoce, které značka reprezentuje a se kterými se mohou ztotožnit. I malý e-shop si může vytvořit zapamatovatelný brand. Důležitá je především konzistence v komunikaci, vizuál a přístup. Než se pustíte do budování identity vašeho e-shopu, zaměřte se především na to, co chcete zákazníkům říct, jaké hodnoty jim chcete prezentovat a co je vaší přidanou hodnotou, kterou chcete vyzdvihnout.

Branding aneb budování značky (brandu)

Budování brandu je dlouhodobý proces, který se skládá z řady úkonů. Prvky brandu jsou především jméno, logo (logotyp, barevná kombinace, symboly,...) a jeho umístění, slogan či claim a způsob komunikace se zákazníky. Všem těmto prvkům se říká brand identity neboli identita značky. Aby bylo možné značku budovat, je potřeba klást důraz na její zapamatovatelnost, jedinečnost, srozumitelnost, význam, uvěřitelnost, přenositelnost, adaptabilitu a možnost registrace. Nesmíte zapomenout ani na tón komunikace, zákaznický servis a zkušenost, styl, ve kterém balíte balíčky, sociální sítě a jejich obsah a v neposlední řadě příběh značky (přečtěte si příběh značky Doller).

Více o tom, jak pracovat s brandem, jaké otázky si pokládat a jak přemýšlet o značce se dozvíte ve článku od Karla Novotného na Blogu Shoptet.

Branding a obalové materiály

Nedílnou součástí provozování e-shopu je balení a posílání balíčků. I tato činnost pomáhá budovat brand, jde totiž o fyzický kontakt zákazníka se značkou, pomocí kterého můžete udělat dojem a vytvářet a prohlubovat vztah. Zatímco web nebo sociální sítě si může prohlédnout každý, balíček otevírá pouze zákazník. Pro malé e-shopy jsou často brandové obaly drahé, existuje však mnoho variant, jak zapůsobit i s malým budgetem. Vyzkoušejte např. lepicí pásky s potiskem, papírové návleky, samolepky, razítka nebo přebaly na sáčky. Fantazii se meze nekladou! Buďte však konzistentní se zbytkem značky a její myšlenkou. (Zdroj: Shoptet Univerzita ve spolupráci s Michaelou Kašperovou)

Checklist: Vytvořte si vlastní brand

Co promyslet a jaké otázky si zodpovědět, než se pustíte do vytváření brandu?

  • KDO jsem (já značka)?
  • CO dělám (já značka)?
  • K ČEMU jsem užitná (já značka)?
  • (Zdroj: Karel Novotný)

  • Čím jsem já (značka) unikátní (USPs, brandová odlišnost)?
  • Mám jednoznačně stanovené hodnoty, misi a vizi?
  • Má si mě (značku) zákazník s čím spojit?
  • Mám určený jasný vizuální styl (logo, barvy, fonty, styly obrázků, grafické šablony)?
  • Mám určený jasný styl komunikace se zákazníky (tone of voice, slogan)?
  • Co chci, aby si o mě (značce) lidé mysleli?
  • Jaké emoce a asociace by si zákazníci ve spojitosti se mnou (značkou) měli vybavovat?

Mohlo by vás zajímat: