CAPTCHA je test, který se na webu využívá pro rozlišení, zda je uživatel skutečný člověk, nebo robot.
CAPTCHA je akronymem pro "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart", tedy plně automatizovaný Turingův test pro rozlišení mezi člověkem a strojem (automatizovaným programem, robotem). Jistě jste se s ním již setkali, např. v podobě opsání zkresleného textu z obrázku, výběru konkrétních obrázků nebo jednoduché matematické úlohy. Člověk tyto úkoly snadno splní, roboti s nimi však mají problém.
Můžete se setkat též s výkladem CAPTCHA jako "CAPture CHAracters" (=zachyť, přečti znaky), který označuje princip fungování tohoto testu.
Zpravidla se jedná o zobrazení obrázku či pole s deformovaným textem, obvykle na barevném pozadí. Tento text má uživatel opsat do vstupního políčka. Proč toto funguje? Lidský mozek dokáže rozpoznat a přečíst i deformovaný text, na rozdíl od internetového robota, který toho schopen není.
Už jste se setkali s úkolem “Vyberte všechny obrázky, na kterých se nachází lampa”? I to je CAPTCHA, jen ne textová, ale obrázková. Tato varianta využívá faktu, že lidé umí rozpoznávat objekty na obrázcích mnohem spolehlivěji než stroje (počítačové vidění to má složité).
V dnešní době se čím dál častěji objevují i uživatelsky přívětivější formy CAPTCHA. Jedná se o reCAPTCHA v2 od Google, jednoduché zaškrtávací políčko “Nejsem robot”, které uživatel pouze zaklikne a systém sám vyhodnotí, zda jste člověk. Ještě o krok pohodlnější a pokročilejší cestou je Google reCAPTCHA v3 a další podobná řešení, která sledují různé signály na pozadí (pohyby myši, rychlost klikání, historii akcí) a vyhodnocují, jak moc daný návštěvník připomíná bota či člověka. V ideálním případě se tak žádný test uživateli vůbec nezobrazí a ověření proběhne neviditelně, což zlepšuje celkový uživatelský zážitek.
Cílem je zabránit zneužití webových formulářů a funkcí roboty, kteří by jinak mohli automaticky rozesílat spam, zakládat falešné účty apod. CAPTCHA je tedy ochranou před komentářovým spamem, který ve velké míře roboti spamových serverů produkují.
Nevýhodou je zhoršení uživatelského zážitku (pokud uvažujeme viditelnou CAPTCHU), vytvoření další zátěže pro web a značná nepřístupnost pro zrakově znevýhodněné uživatele. Je dobré mít na paměti, že CAPTCHA neposkytuje stoprocentní ochranu.
S čím vám může CAPTCHA pomoct ve vašem e-shopu? Slouží jako boj proti falešným registracím ze zahraničí, brání spamu v kontaktních formulářích, chrání limitované zboží a zabezpečuje přihlašování.
Jak nastavit na vašem Shoptet e-shopu CAPTCHA? Navedeme vás krok za krokem v naší nápovědě.