Více funkcí, větší hodnota! Od 1. 9. 2025 měníme ceník. Více informací zde

Cross-selling

Cross-selling je obchodní strategie s cílem zvýšit prodej, respektive celkovou hodnotu objednávky pomocí nabídky souvisejících či doplňkových produktů.

Co je cross-selling a jak probíhá?

Cross-selling (v doslovném překladu křížový prodej) patří mezi základní techniky, které mají motivovat zákazníka ke koupi dalších, souvisejících služeb či produktů. Dobře provedený cross-selling nejen zvyšuje tržby, ale zároveň zlepšuje zákaznickou zkušenost.

Jak tedy cross-selling probíhá? Zákazník na e-shopu shání určitý produkt (např. kávovar). Během nákupního procesu se mu nabídnou další produkty, které souvisí s tím, který si právě prohlíží (např. čisticí tablety, zrnková káva). Cílem je rozšířit zákazníkovu objednávku, často o věci, o kterých původně neuvažoval, ale mohly by se mu hodit při užívání „ hlavního “ produktu, a tím zároveň prohloubit vztah.

Jak na efektivní cross-selling na vašem e-shopu?

Cross-sell výrazně zvyšuje průměrnou hodnotu každé objednávky AOV, a přesto s ním e-shopy moc nepracují. Přitom funguje téměř u všech internetových obchodů a má obrovský potenciál. (Zdroj: Honza Bartoš, Blog Shoptet) Nejčastěji se s ním setkáte v tzv. mezikošíku, tedy v momentě, kdy dá zákazník zboží do košíku. V tu chvíli se mu nabídnou doplňkové produkty související s tím, který právě vybral.

Motivujte zákazníka k nákupu souvisejících produktů pomocí doporučení („Doporučujeme přikoupit... “, „Zákazníci si k tomuto produktu často přidávají...“ apod.). Nastavení cross-sellingu je díky technickým možnostem v dnešní době jednoduché. Na svém e-shopu od Shoptetu si můžete pomoci např. doplňky Rozšířená objednávka a Upsell a cross-sell, které velmi úspěšně pomáhají zvyšovat hodnotu objednávek. Podívejte se na webinář, jak používat doplněk Upsell a cross-sell od zlatého Shoptet Partnera Honzy Bartoše.

Tipy

  • Buďte relevantní. Nabízené produkty musí dávat smysl, aby zákazníka motivovaly, nikoli odradily.
  • Nesnažte se zákazníka do prodeje natlačit.
  • Načasování je klíčem k úspěchu. Zastihněte zákazníka při vkládání produktu do košíku, těsně před nákupem, nebo na produktové stránce.
  • Testujte, co funguje na vašem e-shopu. Sledujte, které produkty zákazníci často kupují dohromady a využijte toho.
  • Používejte data a analytické nástroje, abyste zákazníkům doporučovali produkty, které jsou opravdu užitečné.

Nezapomeňte ke cross-sellingu použít ani další kanály, jako např. ponákupní e-mailing (přečtěte si, jak ho personalizovat), newslettery (oblíbené kombinace zákazníků), retargetingové kampaně (nabídky doplňků k již zakoupenému zboží) nebo sociální sítě (ukázky vzájemně se doplňujících produktů). Klíčové je, aby byla nabídka relevantní, pro zákazníka užitečná a přišla v pravý čas.

Cross-selling vs. upselling

Dvě rozdílné obchodní strategie, které se často pletou. Cross-sell (křížový prodej) zahrnuje nabídku doplňkového produktu, zatímco Upsell (navýšení objednávky) nabízí stejný produkt, nebo službu, ale v dražší verzi. Např. pokud si chcete koupit mobilní telefon s pamětí 64 GB, obchodník vám nabídne totožný, ale s pamětí 128 GB. Tudíž i dražší.


Přečtěte si také: