CTA

CTA je zkratka z anglického Call To Action a jde o výzvu k požadované akci. Akcí se myslí např. koupě produktu, odběr newsletteru, vyplnění formuláře apod. CTA se používá především v marketingu.

Co je to Call To Action?

Call To Action, zkráceně CTA může vypadat jako tlačítko (button), krátký text nebo odkaz, jehož cílem je navést uživatele k určitému kroku. Typicky se s ním setkáte na webech, v e-mailech nebo reklamě.

Co je to CTA tlačítko?

CTA tlačítko je typicky barevně odlišené tlačítko s krátkým textem, který jasně říká, co má člověk udělat. Používá se především na webech, v e-shopech a e-mailech. Můžete se setkat i s označením CTA button. Dobře navržené CTA tlačítko výrazně zvyšuje konverze, protože vede návštěvníka k cíli, který obchodník chce (nákup, registrace, stažení apod.).

Příklady CTA

Kde a v jaké formě se CTA používá? Například:

  • na webových stránkách a e-shopech – tlačítko „Přidat do košíku“, „Zjistit více“,
  • v e-mailingu – tlačítko „Aktivovat“, odkaz „Stáhnout e-book zdarma“,
  • na sociálních sítích – příspěvek s výzvou „Klikněte na odkaz v bio“, „Napište do komentáře“,
  • v reklamě (PPC, bannery) – výzva „Nakupte ještě dnes“.

Proč používat CTA?

CTA se vám může hodit, když chcete vašim zákazníkům komunikovat důležitou nabídku, akci nebo obsah, který by neměli nechat bez povšimnutí. Zvýšíte tak pravděpodobnost, že udělají to, co si přejete. Musíte jim za to ale něco nabídnout. Namotivovat je na CTA kliknout.

Představte si následující situaci. Posíláte e-mail, ve kterém mimo jiné chcete představit nový produkt, který nabízíte na svém e-shopu. Nemůžete ale v e-mailu jen poslat tlačítko s nápisem „Koupit“, protože na něj nikdo neklikne, když neví, co a proč kupuje. Dejte do e-mailu před button odstavec, ve kterém daný produkt popíšete a vyzdvihnete benefity, které jeho koupě zákazníkovi přinese. Pro lepší představu přidejte také fotografie a podrobnější info.

Správné užívání CTA zvyšuje konverze (prodeje/registrace/stahování ad.), usnadňuje uživatelům akci a návštěvníky proměňuje v zákazníky.

Strategie CTA

Pokud chcete, aby vám CTA přinášela vytoužené reakce dlouhodobě, vytvořte jim vlastní strategii. A to ještě před tím, než začnete vůbec psát texty pro vaše stránky a e-maily. Promyslete si:

  • cíl CTA, co chcete s jeho pomocí dokázat,
  • časovou osu, kdy to chcete dokázat,
  • způsob, jak to chcete dokázat.

Zahrňte CTA do obsahové strategie a vašeho publikačního plánu.

Tip: Neberte CTA pouze jako tlačítka, ale kombinujte několik druhů výzev k akci (krátké texty, obrázky). Použijte v textu různé formy CTA propagující stejnou informaci, abyste podchytili zájem čtenáře ze všech stran.

(Zdroj: Agentura Včeliště, Zlatý Shoptet Partner, článek Velký průvodce call-to-action v obsahovém marketingu)

Jak na kvalitní CTA?

Jak vypadá efektivní CTA? Musí z něj být snadno pochopitelné, co má uživatel udělat a co z toho bude mít.

Pokud se bavíme o tlačítku, rozhoduje uvedený text a jeho délka (lepší je kratší a údernější), velikost, barva, styl písma i zaoblení rohů. Podpořit ho můžete také okolím (odpočet času, po který platí nabídka, grafické zvýraznění apod.). Měl by to být nejvýraznější prvek na stránce, který vyloženě „křičí“, aby na něj lidé klikli. Dejte však pozor, aby CTA zapadalo do vašeho brandu a nepůsobilo naopak rušivě. Udržujte konzistenci mezi platformami.

Text, ať už v tlačítku, nebo odkazu, by měl obsahovat sloveso v rozkazovacím způsobu. Nahraďte „Přidejte si do košíku“ za „Přidat do košíku“ a zdůrazněte tak, co má zákazník udělat.

(Zdroj: Marketing PPC, Shoptet Partner, článek CTA (Call to Action) – co to je a jak ji napsat)

Další užitečné tipy

  • Buďte kreativní. Obecný text nikoho v dnešním přehlceném světě nezaujme. Nebojte se vystoupit z davu.
  • Zachovejte kratší délku textu. Tlačítko musí vypadat jako tlačítko, nikoli odstavec s textem. Uživatelé jsou zvyklí v průměru přečíst pouze první 2 slova, tedy 11 písmen.
  • Použijte vysoce konverzní slova: zdarma, hned, já, nové, protože.
  • Zvyšte naléhavost. Využijte FOMO efektu použitím slov: hned, poslední kus, malý počet, zbývá už jen, teď.
  • Zaměřte se na rozložení. Umístěte CTA tam, kde si ho uživatelé nejsnáze všimnou. Obecně platí uprostřed/vlevo nahoře, s prostorem okolo, s kontrastem nebo šipkou. Nechte si poradit od svého optimalizátora.
  • Nejdůležitější tlačítko zvýrazněte. Držte se hierarchie a s tlačítky to nepřežeňte.
  • Využijte A/B testy. Díky nim zjistíte, co funguje nejlépe.

(Zdroj: Ondřej Ilinčev, Shoptet Partner, článek Jak zlepšit proklik tlačítek a call to action)

Rčení „Všeho s mírou“ platí i v tomto případě. Nepřežeňte to s CTA, abyste vaše zákazníky nepřehltili a raději se zaměřte na efektivnost.


Přečtěte si také: