Hashtag #

Hashtag je populární symbol "#" používaný primárně na sociálních sítích. Označuje se jím klíčové slovo, na základě kterého se dá vyhledat obsah konkrétního média, souboru či textu. V češtině se hashtagu říká mřížka či křížek, případně hash.

Kde a jak pracovat s hashtagem

Hashtagy nejsou jen nástrojem pro vyhledávání obsahu, ale hrají důležitou roli i v algoritmech sociálních sítí, protože pomáhají systémům doporučovat relevantní příspěvky uživatelům na základě jejich zájmů a chování. Seskupují příspěvky s podobnými tématy, takže je pro lidi snadné najít obsah, na kterém jim záleží.

Sociální sítě, na kterých primárně s #hashtagem pracujeme, jsou Instagram, TikTok, X, Linkedln, Pinterest a v omezené míře i Facebook. Zatímco na platformě X a LinkedIn se mřížkou většinově označují témata, firmy či skupiny lidí, na Instagramu a TikToku hashtagy uvádějí, co je na fotografii či videu. Na Pinterestu se takto označuje vložený obsah pinu, zatímco na Facebooku nemají mřížky valný význam a příliš se nepoužívají.

Jak napsat hashtag # na klávesnici

Existuje několik způsobů, jak napsat symbol hashtag neboli mřížku:

(znak pro zkopírování: # )

Windows

  • Alt Gr (pravý Alt) + X – Nejjednodušší způsob na české klávesnici.
  • Ctrl + levý Alt + X – Alternativní kombinace, zahrnující využití tří kláves.
  • Levý Alt + 35 – Tento způsob vyžaduje numerickou klávesnici.
  • Levý Alt + Shift + š (klávesa v levé horní části klávesnice, kde najdete i symbol číslice 3 a mřížky) – Pokud máte na svém zařízení jen anglickou klávesnici, pak vám postačí tato kombinace.

macOS

  • Option (Alt) + 3 – Nejsnazší způsob pro psaní hashtagu na české klávesnici.
  • Shift + 3 – Kombinace fungující na anglické klávesnici.

Mřížka # v URL

Hashtag, chcete-li mřížku, můžeme najít i v URL adrese stránky. Přítomnost # značí JavaScript, který vyhledávače procházejí velmi omezeně a nespolehlivě. V SEO se problémy s mřížkou řeší například při filtraci na e-shopech. Dříve platilo, že u nedůležitých filtrů, které jsme nechtěli mít v indexu, se na konci URL vypisoval symbol # a roboti vyhledávačů takový obsah neprocházely. V průběhu času toto tvrzení přestalo platit, protože Google se za mřížky dostal a dnes už dokáže fragmenty URL (text za #) zpracovávat. V současné době platí doporučení používat pro filtraci jiné parametry v URL (např. otazník).

Tipy a triky pro práci s #hashtagy

Hashtagy užitečné pro e-shopaře

Proč používat hashtagy? Používání relevantních hashtagů vám může pomoci se zvýšením prodejů, vytvářením komunit, cílením na konkrétní publikum, umožní zákazníkům sdílet fotky vašich produktů a vám držet krok s trendy. Zkuste:

  • používat hashtagy zaměřené na produkt (#handmadewatches),
  • označit cílovou skupinu (#momlife),
  • využívat akční hashtagy (#blackfriday),
  • vytvářet a používat vlastní brandové hashtagy (#MujShoptet).

Při hledání a vymýšlení konkrétních hashtagů, hodících se pro váš e-shop, si můžete pomoci nástrojem TagsFinder.

Pravidla pro tvorbu hashtagů

Předtím, než se pustíte do vytvoření hashtagu, musíte znát pár jednoduchých pravidel. Nepoužívejte mezery ani speciální znaky (*!, ?, @, , -, % atd.). Pro lepší čitelnost volte velká a malá písmena, pomocí kterých můžete oddělovat slova (#MujPrvniEshop), případně čísla. Hashtag by měl být krátký a výstižný. Po jeho vytvoření je dobré ověřit si vyhledatelnost zadáním na konkrétní platformě, kde jej chceme použít.

Jak tedy vytvořit vlastní hashtag? Zajímavé tipy najdete v PDF manuálu od agentury Včeliště.cz, která je Zlatým Shoptet Partnerem. Měl by být:

  • na první pohled zajímavý,
  • shromažďovat relevantní příspěvky a
  • nebýt příliš obecný, ale ani moc konkrétní, abyste relevanci příspěvků neomezili na nulu.

Hashtag musí oslovovat lidi napříč naší zemí, nebo – máte-li větší ambice – napříč zeměkoulí. Proto volte hashtagy, kterým každý porozumí. Nemáme na mysli jen jazyk, ale i obsah. Vhodným příkladem je hudba, ženy, muži, humor, hlášky, cestování… Zkrátka to, co znají lidé po celém vyspělém světě. (Zdroj: Včeliště.cz)

Kolik hashtagů používat?

Každá sociální síť pracuje s hashtagy jinak, a proto je dobré přizpůsobit jejich počet. Algoritmy se však v čase mění a s nimi i hashtagy, které dané sociální sítě upřednostňují.

Sociální síťDoporučený počet #Tipy
Instagram – Statický post0-5specifické #
Instagram – Reels5-10obecnější #
TikTok0-20lze použít i generické výrazy, např. #fyp, #cz, #trend, #protebe
Facebook – Shorts5specifičtější #
Facebook – Statický post/fotka/popisek0# na Facebooku obecně nefungují
X3konkrétní # týkající se daného tématu
LinkedIn0-3# používat při navazování spojení, později nepoužívat
Pinterestmax. 5detailní #
YouTube – Shortsmax. 5především generické #

(Zdroj: Shoptet, duben 2025)

Kdy použít populární a kdy specifické hashtagy?

Populární hashtagy (např. #fashion, #food, #travel) mají velký dosah, avšak vysokou konkurenci, proto rychle mizí z feedu. Používají se především na platformách TikTok a Facebook (Shorts). Specifické hashtagy (např. #veganfoodprague, #minimalfashionstore) mají menší dosah, zato dokáží oslovit relevantnější publikum. Nesmíme zapomínat ani na hashtagy v lokálním jazyce (např. v češtině), které nemusí být na škodu. Je však potřeba dát si pozor na diakritiku. Nejlépe fungují na platformách Instagram, X, Linkedln a Pinterest. Pro zvětšení dosahů se vyplatí tyto dva typy hashtagů kombinovat.

Nástroje pro sledování výkonnosti hashtagů

Existuje několik nástrojů, které vám pomohou analyzovat, jak si vámi zvolené hashtagy vedou. Patří mezi ně např. Hashtagify (zobrazuje trendy a popularitu hashtagů), RiteTag (doporučuje nejlepší hashtagy pro různé platformy), Brand24 (monitoruje, kde se hashtagy objevují a jaký mají vliv), Twitter Analytics a Instagram Insights (ukazují výkon konkrétních hashtagů v příspěvcích) nebo již zmiňovaný TagsFinder (vyhledá související hashtagy s daným tématem).


Související články, které by vás mohly zajímat: