Hashtag je populární symbol "#" používaný primárně na sociálních sítích. Označuje se jím klíčové slovo, na základě kterého se dá vyhledat obsah konkrétního média, souboru či textu. V češtině se hashtagu říká mřížka či křížek, případně hash.
Hashtagy nejsou jen nástrojem pro vyhledávání obsahu, ale hrají důležitou roli i v algoritmech sociálních sítí, protože pomáhají systémům doporučovat relevantní příspěvky uživatelům na základě jejich zájmů a chování. Seskupují příspěvky s podobnými tématy, takže je pro lidi snadné najít obsah, na kterém jim záleží.
Sociální sítě, na kterých primárně s #hashtagem pracujeme, jsou Instagram, TikTok, X, Linkedln, Pinterest a v omezené míře i Facebook. Zatímco na platformě X a LinkedIn se mřížkou většinově označují témata, firmy či skupiny lidí, na Instagramu a TikToku hashtagy uvádějí, co je na fotografii či videu. Na Pinterestu se takto označuje vložený obsah pinu, zatímco na Facebooku nemají mřížky valný význam a příliš se nepoužívají.
Existuje několik způsobů, jak napsat symbol hashtag neboli mřížku:
(znak pro zkopírování: # )
Hashtag, chcete-li mřížku, můžeme najít i v URL adrese stránky. Přítomnost # značí JavaScript, který vyhledávače procházejí velmi omezeně a nespolehlivě. V SEO se problémy s mřížkou řeší například při filtraci na e-shopech. Dříve platilo, že u nedůležitých filtrů, které jsme nechtěli mít v indexu, se na konci URL vypisoval symbol # a roboti vyhledávačů takový obsah neprocházely. V průběhu času toto tvrzení přestalo platit, protože Google se za mřížky dostal a dnes už dokáže fragmenty URL (text za #) zpracovávat. V současné době platí doporučení používat pro filtraci jiné parametry v URL (např. otazník).
Proč používat hashtagy? Používání relevantních hashtagů vám může pomoci se zvýšením prodejů, vytvářením komunit, cílením na konkrétní publikum, umožní zákazníkům sdílet fotky vašich produktů a vám držet krok s trendy. Zkuste:
Při hledání a vymýšlení konkrétních hashtagů, hodících se pro váš e-shop, si můžete pomoci nástrojem TagsFinder.
Předtím, než se pustíte do vytvoření hashtagu, musíte znát pár jednoduchých pravidel. Nepoužívejte mezery ani speciální znaky (*!, ?, @, , -, % atd.). Pro lepší čitelnost volte velká a malá písmena, pomocí kterých můžete oddělovat slova (#MujPrvniEshop), případně čísla. Hashtag by měl být krátký a výstižný. Po jeho vytvoření je dobré ověřit si vyhledatelnost zadáním na konkrétní platformě, kde jej chceme použít.
Jak tedy vytvořit vlastní hashtag? Zajímavé tipy najdete v PDF manuálu od agentury Včeliště.cz, která je Zlatým Shoptet Partnerem. Měl by být:
Hashtag musí oslovovat lidi napříč naší zemí, nebo – máte-li větší ambice – napříč zeměkoulí. Proto volte hashtagy, kterým každý porozumí. Nemáme na mysli jen jazyk, ale i obsah. Vhodným příkladem je hudba, ženy, muži, humor, hlášky, cestování… Zkrátka to, co znají lidé po celém vyspělém světě. (Zdroj: Včeliště.cz)
Každá sociální síť pracuje s hashtagy jinak, a proto je dobré přizpůsobit jejich počet. Algoritmy se však v čase mění a s nimi i hashtagy, které dané sociální sítě upřednostňují.
Sociální síť | Doporučený počet # | Tipy |
---|---|---|
Instagram – Statický post | 0-5 | specifické # |
Instagram – Reels | 5-10 | obecnější # |
TikTok | 0-20 | lze použít i generické výrazy, např. #fyp, #cz, #trend, #protebe |
Facebook – Shorts | 5 | specifičtější # |
Facebook – Statický post/fotka/popisek | 0 | # na Facebooku obecně nefungují |
X | 3 | konkrétní # týkající se daného tématu |
0-3 | # používat při navazování spojení, později nepoužívat | |
max. 5 | detailní # | |
YouTube – Shorts | max. 5 | především generické # |
(Zdroj: Shoptet, duben 2025)
Populární hashtagy (např. #fashion, #food, #travel) mají velký dosah, avšak vysokou konkurenci, proto rychle mizí z feedu. Používají se především na platformách TikTok a Facebook (Shorts). Specifické hashtagy (např. #veganfoodprague, #minimalfashionstore) mají menší dosah, zato dokáží oslovit relevantnější publikum. Nesmíme zapomínat ani na hashtagy v lokálním jazyce (např. v češtině), které nemusí být na škodu. Je však potřeba dát si pozor na diakritiku. Nejlépe fungují na platformách Instagram, X, Linkedln a Pinterest. Pro zvětšení dosahů se vyplatí tyto dva typy hashtagů kombinovat.
Existuje několik nástrojů, které vám pomohou analyzovat, jak si vámi zvolené hashtagy vedou. Patří mezi ně např. Hashtagify (zobrazuje trendy a popularitu hashtagů), RiteTag (doporučuje nejlepší hashtagy pro různé platformy), Brand24 (monitoruje, kde se hashtagy objevují a jaký mají vliv), Twitter Analytics a Instagram Insights (ukazují výkon konkrétních hashtagů v příspěvcích) nebo již zmiňovaný TagsFinder (vyhledá související hashtagy s daným tématem).