Search Engine Optimization (SEO), v češtině Optimalizace pro vyhledávače, je soubor metod a technik, které mají za úkol vylepšit pozici webu nebo e-shopu ve vyhledávačích (jako je Google, Seznam apod.) a díky tomu přivést více návštěvníků a zvýšit konverze. „K hodnocení stránek používají vyhledávače vlastní algoritmus, který zohledňuje stovky faktorů (obvykle se udává 200+ hodnotících faktorů).“ (Zdroj: Michal Binka, SEO specialista)
Jde o dlouhodobý proces zlepšování viditelnosti, který má přímý vliv na organickou (neplacenou) návštěvnost a tržby e-shopu. Přivede vám takové potenciální zákazníky, kteří hledají produkty související s těmi, které nabízíte. Čím výš ve vyhledávání se váš e-shop zobrazí, tím pravděpodobněji na něj člověk klikne. Kvalitní optimalizace má plno dalších benefitů – zlepšuje uživatelský zážitek, buduje důvěru a pomáhá zacílit na konkrétní publikum.
SEO pomáhá vyhledávačům lépe pochopit, co nabízíte. Pomocí algoritmů se po zadání vyhledávacího dotazu snaží nabídnout co nejrelevantnější výsledek – stránku, text nebo e-shop. Způsoby optimalizace pro vyhledávače lze rozdělit na on-page faktory (nacházející se na vaší stránce) a off-page faktory (mimo vaši stránku).
On-page faktory jsou takové, které máte plně pod kontrolou, tzn. že je můžete upravovat. Řadíme mezi ně kromě kvalitního, užitečného a relevantního obsahu také tvorbu titulků, popisků, vkládání obrázků, multimédií a interních odkazů. Právě titulek stránky se zobrazuje jako hlavní nadpis ve výsledcích vyhledávání (SERP). Měl by odrážet hlavní téma cílové stránky, být poutavý, relevantní a neobsahovat více než 60 znaků. Titulky i popisky si vyhledávače mohou svévolně měnit, proto je dobré do nich vložit brand s koncovkou domény, aby vyhledávač značku neduplikoval. (Zdroj: Michal Binka, SEO specialista) Dalšími důležitými on-page faktory jsou URL, interní prolinkování a výskyt vhodných klíčových slov nejen v textu, ale i v HTML kódu a anchor textu. Díky těmto faktorům se roboti vyhledávačů snadněji zorientují a najdou dostatek relevantního obsahu.
Nejdůležitějším zástupcem off-page faktorů je kvalitní linkbuilding, tedy budování sítě zpětných odkazů. Jakmile budou na internetový obchod odkazovat podobně zaměřené kvalitní weby, ihned stoupne v očích vyhledávačů, které budou obsah webu nebo e-shopu považovat za důvěryhodnější.
Pro kvalitní SEO jsou důležité také technické faktory. Jde o rychlost načítání webové stránky, optimalizaci pro mobily, strukturu a bezpečnost stránky. Především šifrovací protokol HTTPS je pro zabezpečení vašeho e-shopu klíčový. Pokud ho nastavený nemáte, většina moderních prohlížečů zobrazí uživatelům upozornění na nedůvěryhodnost vaší stránky a od vstupu je odrazuje, případně váš web penalizuje a nepodpoří. Jak aktivovat HTTPS zabezpečení na vašem e-shopu vám poradíme na Shoptet Poradně.
Optimalizace pro vyhledávače je klíčová pro každý e-shop. Pokud vlastníte e-shop na Shoptetu, můžete ke zlepšení viditelnosti využít doplňky: Základní SEO (přečtěte si, jak ho naplno využít) a Slovník pojmů, který můžete použít pro interní prolinkování. Máte e-shop, se kterým chcete přejít na Shoptet? Poradíme vám, jak si nerozházet SEO.
Umělá inteligence nevynechala ani vyhledávače a SEO. Jednou z největších změn za poslední dobu je funkce AI Overviews, kterou spustil Google v květnu 2025 v České republice a na Slovensku. V okamžiku, kdy člověk zadá dotaz do vyhledávacího pole, vyhledávač mu často na předních příčkách nabídne odpověď vygenerovanou pomocí AI z již zpracovaného obsahu, a až poté další zdroje. To negativně působí především na weby a e-shopy stavící na obsahu, kterým se snižuje návštěvnost, podle některých zdrojů až o 34,5 % (Zdroj: Ahrefs 2024). Přečtěte si, co znamená AI Overviews pro e-shopy a jakou strategii zvolit pro ten váš.
SEO je obsáhlé téma, které se neustále vyvíjí s dobou a technologiemi. Podívejte se na další tipy, které by vám mohly s optimalizací pro vyhledávače pomoct na vašem e-shopu.