SEO

Search Engine Optimization (SEO), v češtině Optimalizace pro vyhledávače, je soubor metod a technik, které mají za úkol vylepšit pozici webu nebo e-shopu ve vyhledávačích (jako je Google, Seznam apod.) a díky tomu přivést více návštěvníků a zvýšit konverze. „K hodnocení stránek používají vyhledávače vlastní algoritmus, který zohledňuje stovky faktorů (obvykle se udává 200+ hodnotících faktorů).“ (Zdroj: Michal Binka, SEO specialista)

Jde o dlouhodobý proces zlepšování viditelnosti, který má přímý vliv na organickou (neplacenou) návštěvnost a tržby e-shopu. Přivede vám takové potenciální zákazníky, kteří hledají produkty související s těmi, které nabízíte. Čím výš ve vyhledávání se váš e-shop zobrazí, tím pravděpodobněji na něj člověk klikne. Kvalitní optimalizace má plno dalších benefitů – zlepšuje uživatelský zážitek, buduje důvěru a pomáhá zacílit na konkrétní publikum.

SEO techniky a hlavní faktory

SEO pomáhá vyhledávačům lépe pochopit, co nabízíte. Pomocí algoritmů se po zadání vyhledávacího dotazu snaží nabídnout co nejrelevantnější výsledek – stránku, text nebo e-shop. Způsoby optimalizace pro vyhledávače lze rozdělit na on-page faktory (nacházející se na vaší stránce) a off-page faktory (mimo vaši stránku).

On-page faktory

On-page faktory jsou takové, které máte plně pod kontrolou, tzn. že je můžete upravovat. Řadíme mezi ně kromě kvalitního, užitečného a relevantního obsahu také tvorbu titulků, popisků, vkládání obrázků, multimédií a interních odkazů. Právě titulek stránky se zobrazuje jako hlavní nadpis ve výsledcích vyhledávání (SERP). Měl by odrážet hlavní téma cílové stránky, být poutavý, relevantní a neobsahovat více než 60 znaků. Titulky i popisky si vyhledávače mohou svévolně měnit, proto je dobré do nich vložit brand s koncovkou domény, aby vyhledávač značku neduplikoval. (Zdroj: Michal Binka, SEO specialista) Dalšími důležitými on-page faktory jsou URL, interní prolinkování a výskyt vhodných klíčových slov nejen v textu, ale i v HTML kódu a anchor textu. Díky těmto faktorům se roboti vyhledávačů snadněji zorientují a najdou dostatek relevantního obsahu.

Off-page faktory

Nejdůležitějším zástupcem off-page faktorů je kvalitní linkbuilding, tedy budování sítě zpětných odkazů. Jakmile budou na internetový obchod odkazovat podobně zaměřené kvalitní weby, ihned stoupne v očích vyhledávačů, které budou obsah webu nebo e-shopu považovat za důvěryhodnější.

Pro kvalitní SEO jsou důležité také technické faktory. Jde o rychlost načítání webové stránky, optimalizaci pro mobily, strukturu a bezpečnost stránky. Především šifrovací protokol HTTPS je pro zabezpečení vašeho e-shopu klíčový. Pokud ho nastavený nemáte, většina moderních prohlížečů zobrazí uživatelům upozornění na nedůvěryhodnost vaší stránky a od vstupu je odrazuje, případně váš web penalizuje a nepodpoří. Jak aktivovat HTTPS zabezpečení na vašem e-shopu vám poradíme na Shoptet Poradně.

SEO vašeho e-shopu

Optimalizace pro vyhledávače je klíčová pro každý e-shop. Pokud vlastníte e-shop na Shoptetu, můžete ke zlepšení viditelnosti využít doplňky: Základní SEO (přečtěte si, jak ho naplno využít) a Slovník pojmů, který můžete použít pro interní prolinkování. Máte e-shop, se kterým chcete přejít na Shoptet? Poradíme vám, jak si nerozházet SEO.

SEO a AI

Umělá inteligence nevynechala ani vyhledávače a SEO. Jednou z největších změn za poslední dobu je funkce AI Overviews, kterou spustil Google v květnu 2025 v České republice a na Slovensku. V okamžiku, kdy člověk zadá dotaz do vyhledávacího pole, vyhledávač mu často na předních příčkách nabídne odpověď vygenerovanou pomocí AI z již zpracovaného obsahu, a až poté další zdroje. To negativně působí především na weby a e-shopy stavící na obsahu, kterým se snižuje návštěvnost, podle některých zdrojů až o 34,5 % (Zdroj: Ahrefs 2024). Přečtěte si, co znamená AI Overviews pro e-shopy a jakou strategii zvolit pro ten váš.

Tipy, jak na lepší SEO

  1. Identifikujte relevantní klíčová slova. Měla by odpovídat obsahu stránky (předmětu podnikání) a být často vyhledávaná. Za tímto účelem se dělá tzv. analýza klíčových slov. Jde o zpracování podkladových dat o tom, co a v jakém objemu vyhledává naše cílová skupina, ve vztahu k byznysu. Základem je tabulka s přehledem hledaných klíčových slov, rozšířená o další metriky (např. klasifikace, trendovost, pozice, konkurence). Z této analýzy můžete vytvořit plán do vaší marketingové stratefie. (Zdroj: Filip Podstavec, SEO specialista a linkbuilder) Pokud vlastníte malý e-shop, zkuste využít okrajová (longtailová) klíčová slova, u nichž není konkurence tak vysoká. Málo je ale někdy více, proto nepřidávejte zbytečná klíčová slova a vyhněte se tzv. tapetování klíčovými slovy (keyword stuffing) a dalším zakázaným postupům (Black Hat SEO), které mají za cíl zlepšit pozice ve vyhledávačích.
  2. Vytvořte originální, kvalitní a dobře strukturovaný obsah. Vyhledávače nepotřebují stovky duplikátů, chtějí něco unikátního, poutavého, relevantního a ověřeného. Snažte se na stránkách pokrýt vyhledávané fráze, které jste identifikovali.
  3. Získejte zpětné odkazy z důvěryhodných webů. Linkbuilding je činnost, při které se snažíme, aby o našem webu vznikaly různě po internetu zmínky, ideálně s odkazem. Jak se odkazy dají získat? Výměnou odkazů s majiteli jiných webů, které spolu souvisí a navzájem se doplňují. Dále třeba pomocí katalogů (např. firmy.cz), skrz nákup odkazů nebo linkbaitingem (produkce obsahu, který sám o sobě přitahuje pozornost svou kvalitou). (Zdroj: Martin Matějka, SEO specialista)
  4. Optimalizujte technickou stránku vašeho e-shopu, především rychlost načítání a responzivní design.
  5. Zjistěte, co vyhledávače chtějí a jaký obsah upřednostňují a přizpůsobte jim ten svůj.
  6. Vyhněte se nejčastějším chybám. Začněte SEO řešit už při návrhu e-shopu, nikoli až se spuštěním a nechte si zpracovat analýzu klíčových slov. Nezapomínejte na popisky kategorií a produktů. Ty propojte se souvisejícím obsahem a využijte klíčová slova. Vyhněte se duplicitním názvům kategorií a uvádějte u produktů parametry, aby je šlo následně filtrovat. Tvořte zajímavý obsah a neopomeňte ani sitemapu a stránkování. (Zdroj: Včeliště, specialisté na SEO a obsahový marketing, pro Shoptet Univerzitu)

SEO je obsáhlé téma, které se neustále vyvíjí s dobou a technologiemi. Podívejte se na další tipy, které by vám mohly s optimalizací pro vyhledávače pomoct na vašem e-shopu.


Související články, které by vás mohly zajímat: