Poslední článek na blogu

Připravte své Shoptet Kampaně, ať vám vytěží Black Friday

Odebírat novinky e-mailem

Nevyplňujte toto pole:
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů
 

Black Hat SEO

Black Hat SEO je soubor zakázaných postupů, který má za cíl navýšit hodnocení webové stránky a zlepšit pozice ve vyhledávačích. Tyto techniky jsou uvedeny v pravidlech užívání vyhledávačů a za jejich využití v praxi hrozí penalizace.

Black Hat SEO je soubor zakázaných postupů, který má za cíl navýšit hodnocení webové stránky a zlepšit pozice ve vyhledávačích. Tyto techniky jsou uvedeny v pravidlech užívání vyhledávačů a za jejich využití v praxi hrozí penalizace. Co je Black Hat SEO a kde se vzal jeho název? Termín „Black hat“ (v překladu černý klobouk) pochází z westernů, kde barva klobouku odlišovala „záporáky“ s černými klobouky a „klaďase“ s bílými (viz. White Hat SEO). V současnosti se termínem „Black Hat“ označují hackeři či tvůrci počítačových virů.

Jaké Black Hat SEO techniky známe? Podívejme se na 12 z nich:

1. Cloaking

Jedna z nejznámějších Black Hat SEO technik, za kterou vám hrozí penalizace od vyhledávačů. Co to vlastně cloaking je? Jednoduše řečeno předhazujete vyhledávačům jiný obsah, než který vidí uživatel.

Verze pro vyhledávače je upravena tak, aby měla co nejlepší ranking. Vyhledávač tedy vidí text a odkazy, které uživatel nevidí. Jak lze takový text skrýt? Existuje několik možností:

  • stejná barva písma i pozadí
  • velikost písma 0
  • odkaz na jeden znak
  • umístění textu mimo obrazovku pomocí CSS
  • záměna obrázků za text
  • zpoplatněný obsah jen pro vyhledávače
  • přesměrování obsahu vyřazeného z indexu na obsah indexovaný

Tyto techniky cloakingu vyhledávače jako Google nebo Seznam znají. Krátkodobě můžete dosáhnout zlepšení rankingu, avšak v minulosti nejednou takové obcházení potrestaly penalizací. Zachránit penalizovaný web stojí mnoho času, úsilí a peněz.

2. Keyword Stuffing 

Keyword stuffing, česky tapetování klíčovými slovy, je další zakázanou praktikou v rámci Black Hat SEO. Text, který obsahuje nadměrné množství klíčových slov v meta značkách i těle článku. Je nejen špatně čitelný, ale i postihnutelný.

Dříve tato praktika fungovala poměrně úspěšně. Dnes vyhledávače dokážou umělý překlíčovaný obsah rychle rozpoznat. Pokud chcete předejít vyřazení stránky z indexu či penalizaci, nakládejte s klíčovými slovy rozumně.

3. Automatizovaný obsah

Automaticky generovaný text je jeden z častých nešvarů. V zásadě nejde o nic zakázaného. Je běžnou praxí, že v rámci e-shopu se píší ručně popisky důležitých kategorií a u ostatních se v rozumné míře využije automatizovaný text. Hlavní je, aby text působil neuměle a lidsky.

Automatizovaný obsah se však používá k tomu, abyste získali velký počet vstupních stránek na nejrůznější long tailové výrazy s minimální námahou. Text většinou postrádá formát, styl či samotné odstavce. To může poškodit celý web ve vyhledávačích. Můžete pak zaznamenat zhoršení pozic ve vyhledávačích, případně penalizaci.

4. Doorway stránka

Doorway page má za úkol oklamat vyhledávače podobně jako cloaking. V praxi je to stránka vytvořená přímo pro roboty. Cílem je, aby se umístila vysoko ve vyhledávačích. Z takové stránky vede buď přesměrování na jinou cílovou stránku, nebo obsahuje nepřehlédnutelnou reklamu, která vybízí ke kliknutí.

Podobně jako u cloakingu, i v případě doorway stránky je možné krátkodobě uspět a zlepšit ranking. Jde ale o manipulativní praktiku, kterou vyhledávače trestají penalizací.

5. Link farma

Link farmy jsou vzájemně provázané weby za účelem tvorby zpětných odkazů. Mohou to být různé weby patřící třeba jednomu majiteli, které se provazují za účelem zvyšování rankingu. V praxi můžete narazit například na katalogy, které nemají žádný reálný obsah. I zde hrozí penalizace. Nejen link farmám, ale i běžným webům, které je využijí k linkování.

Jde také o různé SEO lišty, výměnné programy nebo jiné odkazování z webu A na B na C a ten zas na web A. Přes tyto odkazy neproudí víceméně žádná návštěvnost a kromě toho, že vám link farmy nepomohou, hrozí i v tomto případě penalizace.

6. Article spinning

Article spinning bývá zaměňován za copywriting. Na rozdíl od něj jde ale o manipulativní techniku, která spadá do Black Hat SEO. Co to znamená? Často manuální i automatické přepisování textu do různých variant za účelem indexace obsahu ve vyhledávačích a aby daný obsah roboti nevyhodnotili jako duplicitní.

7. Hidden links

Hidden links, neboli skryté odkazy, jsou takové odkazy, které vidí jen robot, ale pro uživatele neexistuje. Neviditelnosti odkazu pro uživatele se dosáhne jednotnou barvou hyperlinku a pozadí stránky či umístění odkazu mimo obrazovku pomocí CSS.

8. Linkbait & Switch

Tato technika jinak známá i jako Page swapping už není díky vyspělosti vyhledávačů tolik účinná. Jde o to na konkrétní článek získat dostatečný počet relevantních odkazů, které by pomohly k získání dobré pozice ve vyhledávání a změnit obsah stránky například na jiné téma. Tímto jednáním opět porušujete pravidla užívání.

9. Duplicitní obsah

Unikátní a originální obsah je základ. Pokud ale takový obsah máte na svých stránkách víckrát než jednou, jde o duplicitu. Shodný nebo velmi podobný obsah vyhledávače nemají rády a toto provinění trestají. O duplicitu jde i v případě, že zkopírujete konkurenční obsah. Kromě penalizace se tak vystavujete i obvinění z plagiátorství.

10. Výměna odkazů

Běžná praxe v link buildingu, kdy se dva weby dohodnou, že si vzájemně prolinkují některé ze svých podstránek. Jako se vším i s výměnou odkazů je potřeba zacházet rozumně. Riskujete, že váš web přijde o těžce vydobyté pozice. Ideální je jeden zpětný odkaz na doménu.

11. Komentářový spam

Tato technika už není příliš účinná, protože vyhledávače odkazům v komentářích nepřikládají takovou váhu jako v minulosti. Možnost uvést svoje URL stránky v komentáři někteří zneužívají a některé příspěvky pak postrádají relevanci. Dnes už většina blogů odkazy v komentářích označuje defaultně nofollow.

Znamená to, že vyhledávače, jako Google, odkaz nenásledují. Nicméně i nofollow odkazy mají své opodstatnění. Jsou do jisté míry žádoucí, protože napomáhají vytvořit přirozený odkazový profil vašeho webu. I takové odkazy tedy mají svoji hodnotu.

12. Zneužívání strukturovaných dat

Strukturovaná data jsou dnes běžnou součástí e-shopů, restaurací i třeba food blogů. Sice neovlivňují samotný ranking stránky, ale mohou zatraktivnit podobu výsledku ve vyhledávání a zvýšit tak míru prokliku. Někteří zneužívají i tuto jinak přínosnou funkci. A to tak, že vyhledávačům podsouvají taková data, která je mají zmást.

V rámci Black Hat SEO jde například o to, že si tvůrce ohodnotí své stránky pěti hvězdičkami na falešném webu s recenzemi a přidá strukturovaná data tak, aby jeho stránka vynikla. Toto je velice riskantní a postihnutelné.

Příbuzná témata: Optimalizace pro vyhledávače