Shoptet: Češi utratili v e-commerce v prvním pololetí o 16 % více
10. července 2025PRAHA - Češi ve velkém nakupují online. Jen u malých a středně velkých podnikatelů utratili v letošním prvním pololetí přes 35 miliard korun. V meziročním srovnání je to o 16 % více, jak vyplývá z dat společnosti Shoptet, na které běží 40 % tuzemské e-commerce.
“Při pohledu na nejprodávanější kategorie lze vyčíst dva trendy. Ten první říká, že si Češi dělají online nákupy radost, protože nejvíce rostly kategorie spojené se zábavou. Ten druhý naopak ukazuje, že část zákazníků se snaží uložit své peníze, případně myslí na horší časy,” komentuje výsledky ředitel společnosti Shoptet Jan Hospodka.
Největším skokanem mezi kategoriemi je prodej počítačových her a vybavení, který rostl v meziročním srovnání o 64 %. Další nejvýraznější kategorií v oblasti zábavy je segment erotiky, který rostl meziročně o 36 %. Dále pak šlo o kategorie spojené se sportem a turistikou (+ 24 %). Na vzestupu je také online prodej potravin (+ 31 %), kosmetiky (+ 22 %), a také zboží spojeného se zdravím (+ 29 %).
V tuzemské e-commerce je také patrný již zmíněný trend zajištění se “na horší časy”. Tomu by odpovídaly rostoucí prodeje v kategorii sběratelské předměty, které si za první pololetí letošního roku polepšily meziročně o 46 %. Zajímavá čísla ukazuje i nákupy v oblasti military, který se polepšil proti stejnému období loni o 22 %.
Naopak propad byl zaznamenán v kategorii umění (- 10 %) a také ubytování (- 26 %). “Tento pokles lze přičíst tomu, že tuzemsko v mnoha ohledech pro domácí turisty výrazně zdražilo. Proto asi nepřekvapí, že pokud si Češi mohou vybrat, jezdí na dovolenou do zahraničí,” dodává ředitel Shoptetu.
Desetina objednávek míří do zahraničí
Zajímavý pohled nabízí statistiky objednávek. České eshopy totiž stále častěji doručují zboží také do zahraničí. Končí tam každá desátá objednávka. Nejčastější se odesílají balíčky na Slovensko, za ním se umístilo Maďarsko, Německo a Polsko. “Na Slovensko nejčastěji míří zboží typu parfémy, deskové hry nebo doplňky stravy. Naopak do Polska míří potraviny, vybavení na vaření a do kuchyně, nebo příslušenství k bazénům,” uzavřel Jan Hospodka.
Obrat jednotlivých kategorií v H1 2025
PC a games 624 mil Kč
Sběratelské předměty 464 mil Kč
Military 178 mil Kč
Sport a turistika 2,19 mld Kč
Kosmetika 2,5 mld Kč
Erotika 34,5 milionu
Potraviny 3,48 mld Kč
Pharmacy and health 1,9 mld Kč
Umění 25 mil Kč
Ubytování 4,5 mil Kč