Pětina Čechů je nespokojená se vzhledem výdejních boxů

17. září 2025

PRAHA - Přestože se výdejní boxy staly téměř nepostradatelným prostředníkem při online nakupování, Čechům často vadí jejich vzhled. Konkrétně pětina národa (19 %) je přesvědčena, že výdejní boxy kazí vzhled veřejného prostoru. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu, který pro společnost Shoptet připravila výzkumná agentura Behavio.

“Nejenže se stalo Česko eshopovou velmocí. Tedy že kraluje pomyslnému žebříčku zemí v poměru počtu online obchodů na počet obyvatel. S rozmachem tuzemské ecommerce se samozřejmě váže i rychle přibývající množství výdejních boxů. Jejich intervence do veřejného prostoru však není všem po chuti,” komentuje výsledky průzkumu ředitel společnosti Shoptet Jan Hospodka.

Průzkum mimo jiné ukázal, že výdejní boxy, kterých je instalováno v tuzemsku již přes 12 tisíc, jsou nejoblíbenějším způsobem doručení zásilek. Preferuje je téměř polovina všech nakupujících online, tedy 44 %. “Interní data potvrzují, že vůbec nejoblíbenější přepravní společností je Zásilkovna, kterou preferuje celých 40 zákazníků,” upřesňuje ředitel Shoptetu.

Na druhém místě s 29 % skončilo doručení na výdejní místo nebo prodejnu, dodání na adresu preferuje jen 22 % dotázaných. Vůbec nejhůře dopadla Česká pošta. Tu by si vybraly jako způsob doručení jen 4 % nakupujících.

Přestože výdejní boxy patří mezi praktické způsoby doručení, Češi vidí krom vzhledu i další negativa. “Při dotazování si 30 % nakupujících stěžovalo na krátkou lhůtu na vyzvednutí,” doplňuje Jan Hospodka s tím, že nemalá část zákazníků vnímá (19 %), že boxy jsou často plné a musí si vybrat jiný box než původně chtěli.

Průzkumu, který pro Shoptet dělala výzkumná agentura Behavio, se účastnilo 1000 dotázaných.