Víc jak polovina Čechů nákupem na internetu podporuje české značky, třetina nakupuje zboží z druhé ruky
18. listopadu 2025PRAHA - Jak Často nakupují Češi lokální výrobky, nebo jak moc je pro ně důležitá ekologie při nakupování na internetu? Spotřební chování našinců v online obchodech mapuje exkluzivní průzkum výzkumné agentury Behavio pro společnost Shoptet. Z něj překvapivě vyplývá, že například třetina Čechů nakupuje zboží z druhé ruky.
“Zboží z druhé roky zakoupilo za poslední rok 35 procent dotázaných. Je to zároveň jeden ze segmentů, který je již nějakou dobu v trendu, což potvrzují i naše interní statistiky. Prodeje second hand oblečení nebo elektroniky a další věcí meziročně roste o 26 procent,” přibližuje provozní ředitel společnosti Shoptet Jan Hospodka s tím, že mezi nakupujícími jsou častěji ženy než muži.
Průzkum, kterého se účastnilo tisíc lidí, se zaměřil na nákupní chování v kategoriích oblečení a obuv, elektronika, kosmetika, zboží pro dům a zahradu a také zboží pro děti. Cíleně byla vyloučena kategorie potravin. Výsledky tak ukázaly, jak moc Češi se při nakupování na internetu rozhodují podle původu zboží či eshopu, nebo třeba nakolik je ovlivňuje ekologické hledisko.
Data tak například prozrazují, že 59 % zákazníků nakoupilo na internetu v posledním roce český výrobek. Zároveň 36 % dotázaných uvedlo, že šlo o zboží od lokální nebo rodinné firmy. “Zboží šetrné k přírodě výrobou, dopravou nebo užíváním a podobně koupil každý pátý, tedy konkrétně 21 % respondentů. Ekologický příspěvek, mezi které patří například podpora výsadby stromů, nebo kompenzace CO2, uhradilo 11 % Čechů,” doplňuje Hospodka.
Recenze vedou nad slevami
Podle něj je také zajímavé, že původ značky nebo eshopu řeší 39 % zákazníků. Pravost výrobku, tedy zda jde o originál nebo naopak napodobeninu, zajímá 30 % respondentů, do většího detailu už jde však jen pětina nakupujících. Zemi výroby si dohledává 23 % dotázaných.
“Mnohem důležitější je pro většinu zákazníků hodnocení a recenze zákazníků, na které dá 78 % oslovených lidí. Srovnání cen produktů je se 71 % na druhém místě a akční nabídku a cenu, jakožto hlavní kritérium rozhodování, uvádí 63 % respondentů,” uzavírá výsledky průzkumu provozní ředitel Shoptetu.