Affiliate systém

Affiliate systém (nebo také Affiliate marketing) je jedním z marketingových nástrojů e-shopů či internetových firem. Jedná se o způsob prodeje a propagace, kdy firma nabízí provizi lidem nebo firmám (tzv. affiliate partnerům), kteří jí přivedou zákazníky.

Co je affiliate systém?

Affiliate marketing je typem internetové reklamy, který se točí kolem provizí za akci – obchodník vyplácí provizi partnerům, kteří přivedli platícího zákazníka. Jedná se tedy o zprostředkování určité akce affiliate partnerem (tzv. publisherem) pro inzerenta. (Zdroj: Dognet pro Shoptet Univerzitu, článek Jak na propagaci e-shopu přes affiliate marketing)

Jak affiliate marketing funguje?

Některé kroky se mohou lišit, základní princip však zůstává stejný:

  1. Inzerent (např. e-shop) spustí affiliate program a nabídne provizi za akci (prodej, registraci, vyplnění formuláře).
  2. Partner se do programu zapojí a získá unikátní odkaz nebo kód.
  3. Propagace – partner umístí odkaz na svůj web, blog, sociální sítě nebo do newsletteru.
  4. Sledování – když někdo klikne na odkaz a nakoupí, systém to zaznamená.
  5. Provize – partner dostane procento z prodeje (např. 5–15 %) nebo fixní částku.

Odkazy i bannery, které e-shop svému proviznímu partnerovi dá, jsou unikátní, díky tomu systém bezpečně rozpozná, přes kterého provizního partnera objednávka dorazila a kterému náleží provize. Výši provize systém také vypočítá sám dle předem domluvené sazby, která je v systému uložena. Tyto podíly z provize pak převádí poskytovatel affiliate programu obvykle jednou či dvakrát měsíčně svému partnerovi.

Uveďme si typický příklad affiliate systému, se kterým se můžete běžně setkat: blogerka doporučí svým sledujícím kosmetiku, poskytne odkaz s vlastním (slevovým) kódem do e-shopu, zákazník nakoupí, blogerka tak získává provizi, inzerent nový prodej.

Výhody Affiliate systému

Tento systém je výhodný pro obě strany – inzerenta i partnera.

Inzerent získá více zákazníků bez velkého rizika, protože platí jen za skutečný výkon – akce, cíl a provize jsou jasně definovány. Dále začínající i rozběhlé e-shopy potěší nízké vstupní náklady, pokud využijí jednu z již existujících affiliate sítí. Affiliate marketing vám ušetříte též čas, jelikož reklamu za vás budou dělat publisheři, kteří zároveň s produktem rozšíří povědomí o vaší značce. Výsledky jsou pak snadno měřitelné a vynaložené náklady opravdu efektivní.

Publisher má možnost vydělávat pomocí doporučení určitého produktu nebo služby a je za svou práci náležitě odměněn.

Modely odměňování

V affiliate marketingu existuje několik modelů odměňování, podle toho, za co inzerent platí.

1. Model CPA

Cost-per-action doslova znamená „cena za akci“. Je to částka, kterou inzerent zaplatí za cílovou akci (objednávka, vyplnění formuláře, zhlédnutí videa atd.) návštěvníka na webu.

2. Model CPL

Cost-per-lead se překládá jako „cena za lead“. V tomto případě se zaznamenává např. vyplněný formulář nebo kontaktní údaje potenciálního zákazníka za účelem zpracování. Inzerent zaplatí za kontakt, který později zpracuje.

3. Model CPS

Cost-per-sale, se překládá jako „cena za prodej“. Většinou se používá, když je obchodní proces delší a vyžaduje několik kroků. Inzerent tak zaplatí za prodej.

(Zdroj: Dognet pro Shoptet Univerzitu, článek Jak na propagaci e-shopu přes affiliate marketing)

Využití affiliate systému v Shoptetu

S affiliate marketingem vašeho e-shopu by vám mohly pomoct také Shoptet doplňky z kategorie Affiliate. Podívejte se na doplněk Provizní systém, AffilBox+ nebo třeba Plná peněženka.

Doplněk Provizní systém

Jak funguje doplněk Provizní systém? Pokud má e-shop vytipovaného partnera pro provizní spolupráci, vygeneruje mu speciální odkaz nebo banner, který provizní partner propaguje. Pokud přes partnerův kód bude realizovaná objednávka, systém ji zaznamená do přehledu v sekci Provizní systém. Zde má e-shop přehled o všech vygenerovaných bannerech, odkazech, realizovaných objednávkách a provizích čekajících na schválení. Každá provize musí být obchodníkem nejprve schválena pro případ, že by klient svou objednávku stornoval. Teprve až po schválení prodeje vidí prodejce výši provize k vyplacení danému partnerovi, stejně jako tento partner vidí svůj podíl z prodeje – má přes své přihlašovací údaje přístup do e-shopu.


Mohlo by vás zajímat: