Affiliate systém (nebo také Affiliate marketing) je jedním z marketingových nástrojů e-shopů či internetových firem. Jedná se o způsob prodeje a propagace, kdy firma nabízí provizi lidem nebo firmám (tzv. affiliate partnerům), kteří jí přivedou zákazníky.
Affiliate marketing je typem internetové reklamy, který se točí kolem provizí za akci – obchodník vyplácí provizi partnerům, kteří přivedli platícího zákazníka. Jedná se tedy o zprostředkování určité akce affiliate partnerem (tzv. publisherem) pro inzerenta. (Zdroj: Dognet pro Shoptet Univerzitu, článek Jak na propagaci e-shopu přes affiliate marketing)
Některé kroky se mohou lišit, základní princip však zůstává stejný:
Odkazy i bannery, které e-shop svému proviznímu partnerovi dá, jsou unikátní, díky tomu systém bezpečně rozpozná, přes kterého provizního partnera objednávka dorazila a kterému náleží provize. Výši provize systém také vypočítá sám dle předem domluvené sazby, která je v systému uložena. Tyto podíly z provize pak převádí poskytovatel affiliate programu obvykle jednou či dvakrát měsíčně svému partnerovi.
Uveďme si typický příklad affiliate systému, se kterým se můžete běžně setkat: blogerka doporučí svým sledujícím kosmetiku, poskytne odkaz s vlastním (slevovým) kódem do e-shopu, zákazník nakoupí, blogerka tak získává provizi, inzerent nový prodej.
Tento systém je výhodný pro obě strany – inzerenta i partnera.
Inzerent získá více zákazníků bez velkého rizika, protože platí jen za skutečný výkon – akce, cíl a provize jsou jasně definovány. Dále začínající i rozběhlé e-shopy potěší nízké vstupní náklady, pokud využijí jednu z již existujících affiliate sítí. Affiliate marketing vám ušetříte též čas, jelikož reklamu za vás budou dělat publisheři, kteří zároveň s produktem rozšíří povědomí o vaší značce. Výsledky jsou pak snadno měřitelné a vynaložené náklady opravdu efektivní.
Publisher má možnost vydělávat pomocí doporučení určitého produktu nebo služby a je za svou práci náležitě odměněn.
V affiliate marketingu existuje několik modelů odměňování, podle toho, za co inzerent platí.
Cost-per-action doslova znamená „cena za akci“. Je to částka, kterou inzerent zaplatí za cílovou akci (objednávka, vyplnění formuláře, zhlédnutí videa atd.) návštěvníka na webu.
Cost-per-lead se překládá jako „cena za lead“. V tomto případě se zaznamenává např. vyplněný formulář nebo kontaktní údaje potenciálního zákazníka za účelem zpracování. Inzerent zaplatí za kontakt, který později zpracuje.
Cost-per-sale, se překládá jako „cena za prodej“. Většinou se používá, když je obchodní proces delší a vyžaduje několik kroků. Inzerent tak zaplatí za prodej.
(Zdroj: Dognet pro Shoptet Univerzitu, článek Jak na propagaci e-shopu přes affiliate marketing)
S affiliate marketingem vašeho e-shopu by vám mohly pomoct také Shoptet doplňky z kategorie Affiliate. Podívejte se na doplněk Provizní systém, AffilBox+ nebo třeba Plná peněženka.
Jak funguje doplněk Provizní systém? Pokud má e-shop vytipovaného partnera pro provizní spolupráci, vygeneruje mu speciální odkaz nebo banner, který provizní partner propaguje. Pokud přes partnerův kód bude realizovaná objednávka, systém ji zaznamená do přehledu v sekci Provizní systém. Zde má e-shop přehled o všech vygenerovaných bannerech, odkazech, realizovaných objednávkách a provizích čekajících na schválení. Každá provize musí být obchodníkem nejprve schválena pro případ, že by klient svou objednávku stornoval. Teprve až po schválení prodeje vidí prodejce výši provize k vyplacení danému partnerovi, stejně jako tento partner vidí svůj podíl z prodeje – má přes své přihlašovací údaje přístup do e-shopu.