E-shop je jednoznačně nejrozšířenějším označením pro elektronický obchod. V poslední době se mu také říká e-obchod, web-shop, online obchod, internetový obchod, virtuální obchod nebo jen zkráceně shop. K čemu vlastně takový e-shop slouží? Umožňuje nákup produktů nebo služeb online. V dnešní době je e-shop standardní součástí digitálního podnikání a stále častěji i hlavním prodejním kanálem firem všech velikostí.
E-shop je nejběžnější a nejrozšířenější formou e-commerce. Přestože je e-shop primárně zaměřen na prodej v oblasti B2C (i když se vyskytují i e-shopy zaměřené na B2B), velmi často bývá propojen s dalšími marketingovými aktivitami - většina e-shopů je provázána s různými formami propagace. Obvykle se jedná o bannerovou kampaň, PPC kampaně, propagaci na sociálních sítích jako je Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn a další, nebo vhodnou optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Díky těmto aktivitám e-shopy efektivně budují značku, zvyšují návštěvnost a podporují prodeje.
Proč je tedy e-shop tou správnou volbou pro podnikání? Velkou výhodou je dostupnost 24 hodin, 7 dní v týdnu. Provozování e-shopu je často spojeno s nižšími náklady než kamenné prodejny a můžete díky němu zasáhnout širší trh - nejen lokální, ale i zahraniční. Mezi další výhody patří např. možnost automatizace a škálování a snadné využití online marketingu.
Tvorba e-shopu zahrnuje několik naprosto klíčových komponent. Především by měl být e-shop postaven na moderním, bezpečném a stabilním jádře. Systém e-shopu musí nabízet dostatečné množství funkcí. Existuje několik typů e-shopových řešení, pomocí kterých si můžete e-shop vytvořit. Open-source platformy, pronájem e-shopu (SaaS řešení) pro malé i velké e-shopaře a vlastní (zakázkové) řešení, takzvaně na míru, které si často nechávají postavit obchodníci, kteří přesně vědí, jaké funkce potřebují.
Zřídit si internetový obchod můžete velmi snadno a rychle, např. pomocí řešení od společnosti Shoptet.cz, která nabízí vytvoření vlastního e-shopu i ve verzi zdarma. Založení e-shopu je tak otázka několika málo vteřin, aniž byste museli mít technické znalosti, znalosti kódování či programování. Pokud se chcete dozvědět, na co při vytváření e-shopu nezapomenout, odškrtejte si Shoptet checklist, sloužící jako návod pro založení vašeho prvního e-shopu.
V poslední době zažívají e-shopy obrovský boom, jsou čím dál populárnější. Lidé si zvykli nakupovat na internetu a využívat výhod internetových obchodů. Tento rozmach a rychlý nárůst počtu e-shopu je dán i rostoucí důvěrou zákazníků v internetové obchody a samozřejmě vývojem e-shopů směrem k maximalizaci pohodlí zákazníka a minimalizaci rizik. Provozovatelé e-shopů se musí přizpůsobovat bezpočtu novinek, které v oblasti e-commerce vznikají a jít s dobou. Nynější trendy jsou např. personalizace nákupu, používání AI, Live commerce, rozšířená realita (AR) nebo vícekanálový prodej (omnichannel). Trendy se neustále mění a je dobré je sledovat. Pomůže vám k tomu i návštěva různých akcí v oboru, jako je např. největší e-commerce akce Reshoper, a vzdělávat se na nich, sdílet zkušenosti, networkovat s dalšími e-shopaři a odborníky z branže.
Podívejme se na zajímavá data spojená s e-shopy.
Česká republika se pyšní skoro 70 000 e-shopy, čímž se stala e-shopovou velmocí. Na počet obyvatel se pyšní nejvyšším počtem e-shopů v celé Evropě.
Nejčastěji nabízeným sortimentem na e-shopech je Elektronika (20 %), následuje kategorie Dům a zahrada (13 %) a Bílé zboží spolu s Kosmetikou a zdravím (10 %). Další často prodávanou kategorií je Sport (9 %). Zákazníci na internetových obchodech nakupují především mobilní telefony, přírodní produkty a dámské parfémy.
Další zajímavá čísla: průměrný zákazník nakoupí za 1 333 Kč, nejvíce se na e-shopech nakupuje v měsících říjen - prosinec, 72 % Čechů miluje slevy a 40 % zákazníků má obavy z online platby kartou.
Více aktuálních dat, zajímavostí a užitečných informací se dozvíte na stránkách České e-commerce.
(Zdroj: Česká e-commerce, duben 2025)