Alt

Alt text (neboli Alternativní text) je popis obrázků na webových stránkách nebo e-shopech. Je součástí zdrojového HTML kódu a stručně říká, co se na obrázku nachází. Slouží především k zpřístupnění obsahu pro uživatele se zrakovým postižením nebo jinými specifickými potřebami a pro SEO.

K čemu slouží alt text?

Přístupnost

Díky alternativnímu textu zlepšíte přístupnost vašich stránek nebo produktových obrázků na e-shopu pro zrakově indisponované uživatele, kteří ke čtení obsahu používají čtečku obrazovky. Pokud tento text vyplněný není, čtečka obrázek vynechá, nebo přečte jeho název (název souboru). Ten často nemá žádnou výpovědní hodnotu a neodpovídá obsahu obrázku. Proto je dobré alt text u každého obrázku vyplnit.

SEO

Alt text je důležitý i pro zlepšení optimalizace vašich webových stránek ve vyhledávačích (SEO). Vyhledávače, jako jsou Google či Seznam, mají vlastní roboty, kterými procházejí pravidelně veškeré internetové stránky a ukládají do databáze všechen obsah, který přečtou. Tomuto procesu se říká indexace stránek. Roboti vyhledávačů však dokáží pracovat pouze s textovým obsahem, proto je potřeba netextový obsah, jako například obrázky, označit alternativním textem, aby mohli roboti tyto obrázky zaindexovat a tím zařadit do výsledků vyhledávání. Zvýší se tak viditelnost webových stránek ve výsledcích vyhledávání.

Běžní uživatelé

Také pro běžné uživatele je Alt výhodný. Pokud se uživateli obrázek z nějakého důvodu nenačte (např. pomalé nebo špatné připojení), zobrazí se alespoň alternativní text, díky kterému se dozví, co je na obrázku. Případně ho ocení i návštěvníci webu, kteří si nechávají stránky předčítat čtečkami.

Jak vytvořit dobrý alt text?

Vytvořit alternativní text není žádná věda. Stačí se jen držet pár jednoduchých pravidel:

  • stručně, výstižně a relevantně,
  • max. 125 znaků, co nejkratší text,
  • bez slov jako „obrázek“, „fotografie“,
  • nepřehlcovat klíčovými slovy.

Příkladem správně vytvořeného alternativního textu může být:

  • fotografie krabice s logem e-shopu položená na stole ve skladu –> „Balíček s logem e-shopu připravený k odeslání zákazníkovi“,
  • graf ukazující růst objednávek mezi roky 2023 a 2024 –> „Graf růstu objednávek e-shopu o 45 % mezi roky 2023 a 2024“.

Alt vs. Title atribut

Často se zaměňují, přesto každý funguje trochu jinak. Ani jeden však není povinný.

Alt atribut je popis toho, co se na obrázku nachází (pro zrakově handicapované a roboty). Tento text se zobrazí také v situaci, kdy se obrázek nenačítá.

Title je textový tooltip, který se zobrazí po najetí myší na daný obrázek. Na mobilních zařízeních nemá využití.

(Zdroj: Marketing Miner, Shoptet Partner, článek Co je ALT text (tag) anebo SEO pro obrázky)


Mohlo by vás zajímat: