Business-to-Business (zkráceně B2B, v překladu „obchodník obchodníkovi“) označuje obchodní vztahy mezi dvěma a více firmami nebo obchodníky – typicky velkoobchodními partnery. V e-commerce prostředí jde především o prodej zboží firmám či živnostníkům, nikoli koncovým zákazníkům, jako to je u B2C (Business-to-Consumer/Customer).
Příklady B2B prodeje
Jak si tedy B2B model představit? Jako prodej „firmy firmě“. Může jít např. o vztahy:
- výrobce → velkoobchodník,
- velkoobchodník → maloobchodník, e-shop,
- IT firma → jiná SaaS firma,
- dodavatel obalového materiálu → e-shopy.
Rozdíl mezi B2B a B2C?
Na rozdíl od klasického e-shopu, který prodává své služby a produkty koncovým zákazníkům (B2C), se B2B prostředí zaměřuje na efektivitu, rychlost a jednoduchost. Místo na vizuálně bohatou prezentaci produktů a emoce klade důraz na objemové nákupy, opakované objednávky, přehledné ceny bez DPH, export dat a praktické ovládání. Důležité jsou také vztahy s velkoodběrateli, velkododavateli, dealery a ostatními e-obchody.
Co je B2B aplikace?
Označení B2B se používá i pro softwarová řešení, přes která je možné velkoobchodní model realizovat. B2B platformou je například web Obchodiště.cz. Ten nabízí katalog dodavatelských firem, které jsou otevřené B2B spolupráci, a jejich nabídku zboží.
B2B a e-shop na Shoptetu
I přesto, že je Shoptet známý především jako řešení pro B2C prodej, řada firem ho úspěšně využívá i v oblasti B2B, protože nabízí komplexní řešení s širokou škálou funkcí. Na co myslet při tvorbě B2B e-shopu na Shoptetu?
- Personalizace a segmentace zákazníků – jde především o personalizované ceny a katalogy pro různé zákaznické segmenty.
- Objednávkový proces – zákazníci by měli mít možnost nakupovat produkty ve velkém množství, dělat opakované objednávky a snadno spravovat své zakázky.
- Platební podmínky a fakturace – nastavte si odložené platby, platby na fakturu a další specifické podmínky pro vaše zákazníky.
- Integrace s dalšími systémy – budete potřebovat napojení účetních a hospodářských systémů, jako jsou například systémy Abra, Pohoda, Money apod.
(Zdroj: mime digital, Shoptet Partner – Jak na B2B e-shop na Shoptetu)
Všechny tyto body na Shoptetu snadno implementujete. Pokud si chcete zřídit velkoobchod, mohly by se vám hodit následující doplňky:
- Velkoobchod – umožní vám vytvořit různé ceníky pro rozdílné zákaznické skupiny a odlišit tak velkoodběratele, zobrazit řádkový typ výpisu produktů, nastavit vlastní druhy a ceny doprav a platebních metod a přehledně filtrovat velkoobchodní objednávky ve statistikách.
- Množstevní slevy – umožní vám zobrazit výhodnější ceny při nákupu většího množství produktů přímo na detailu produktu, definovat slevové úrovně, určit maximální kumulovanou slevu a časově ji omezit ad. Zdarma od tarifu Business.
- Objemové slevy – umožní vám nastavit cenově výhodné podmínky pro zákazníky, kteří od vás nakupují často a za vysoké částky. Můžete snadno rozlišovat mezi velkoodběrem a běžným nákupem.
- Min&Max objednatelné množství – umožní vám nastavit si maximální i minimální odběr při jednom nákupu.
Mohlo by vás zajímat: