Více funkcí, větší hodnota! Od 1. 9. 2025 měníme ceník. Více informací zde

PPC

PPC označuje slovní spojení Pay per Click. Je to typ online reklamy, kde se platí za proklik, nikoli např. za zobrazení.

Inzerent v rámci tohoto reklamního systému tedy platí pouze tehdy, když návštěvník klikne na reklamu nebo odkaz směřovaný na jeho stránky. Cena jednoho clicku se liší podle míry konkurence a umístění. Nestačí však pouze přivést návštěvníka na své stránky nebo e-shop. PPC kampaň musí být optimalizována tak, aby bylo dosaženo co nejvyššího konverzního poměru. To zahrnuje např. umístění reklamy a volbu vhodné cílové skupiny.

Pokud chcete začít inzerovat svůj e-shop pomocí PPC reklamy, měli byste si určit strategii, cíle a metriky.

Mezi typické cíle pro PPC reklamu patří:

  • zvýšení obratu/zisku/počtu objednávek/zákazníků,
  • posílení značky (povědomí, vybavení, rozpoznání),
  • zvýšení tržního podílu,
  • PR cíle,
  • informovat (nemusí být vázáno na byznysový cíl, např. neziskové organizace).
  • (Zdroj: Jiří Mařík, pro Shoptet Univerzitu – PPC reklama je zákla. Víte, co si ohlídat?)

PPC systémy

PPC reklama je založena na principu aukce, kde spolu soupeří více inzerentů, kteří chtějí zasáhnout stejnou cílovou skupinu. PPC systémy pak vyhodnocují, kdo na základě stanovených parametrů (cena, relevance reklamy apod.) tento reklamní prostor dostane.

Na českém internetu lze najít několik nejdůležitějších reklamních systémů. V první řadě se jedná o Google Ads od společnosti Google, který umožňuje komplexní správu kampaní, vyhledávání vhodných klíčových slov a další funkce. Druhým významným hráčem je Sklik od Seznamu, díky kterému budete vidět v tomto vyhledávači. Dalšími mohou být např. Meta Ads pro Facebook a Instagram, LinkedIn Ads nebo Microsoft Ads.

Pro e-shopaře může být nejsnadnější a nejrychlejší cestou, jak vytvářet a spravovat PPC reklamy ve vyhledávači Google, služba Shoptet Kampaně. Spustíte si ji přímo v administraci e-shopu, grafiku i texty vyřešíme za vás, rozpočet si můžete kdykoli upravit a nechybí ani přehledné reporty. Shoptet Kampaně nabízí ozkoušenou cestu k růstu tržeb. Přečtěte si zkušenost e-shopu Vikio.

Výhody a nevýhody PPC reklamy

Výhody

Mezi hlavní důvody, proč investovat do PPC reklamy na vašem e-shopu, patří:

  • rychlá reakce na změny a vlastní omezení (rozpočty, limity, maximální ceny),
  • možnost využití PPC reklamy už při nižším rozpočtu,
  • zacílení na vhodné publikum,
  • téměř okamžité výsledky a data,
  • přesná měřitelnost výkonu, vyhodnocování a stanovení metrik,
  • možnost zaměřit se na konkrétní cíl,
  • široká paleta dostupných formátů,
  • možnost vybrat si platformu,
  • flexibilita v úpravách kampaní.

Nevýhody

Co vás může na PPC reklamě potrápit? Především:

  • velmi silná závislost na kvalitě a obsahu, nejen reklamy samotné, ale i vašeho e-shopu, nebo stránky, na kterou chcete zákazníka vést,
  • závislost na rozpočtu,
  • složitost nastavení a technické aspekty,
  • výběr vhodného PPC specialisty, kterého od jisté chvíle určitě budete potřebovat (toho pravého si můžete vybrat mezi Shoptet Partnery, zaměřujícími se na PPC reklamu),
  • rychlý vývoj a zdokonalování reklam, abyste udrželi krok s dobou,
  • nemožnost propagovat určité produkty.

(Zdroj: Jiří Mařík, pro Shoptet Univerzitu a Martin Balko, Shoptet Blog)

SEO vs. PPC

Máte omezený rozpočet a nevíte, do které reklamy vynaložit více prostředků? Je pro vás vhodnější rychlé PPC, nebo dlouhodobé SEO?

Každá z variant má své výhody a nevýhody, proto se jako nejlepší cesta může zdát vzájemná souhra SEO a PPC kampaní. Pokud ale nemáte budget na obě, volte podle výhod a nevýhod jednotlivých reklam a cílů vašeho podnikání. Důležitou roli může hrát také načasování. U nového e-shopu, který potřebuje okamžitý příjem, bude dobré začít s PPC, u již rozběhnutého e-shopu se stabilním příjmem by logickým krokem byla diverzifikace prostředků a zaměření na dlouhodobější SEO. Veškeré faktory, na které je dobré brát zřetel, si přečtěte v tomto blogovém článku. (Zdroj: Martin Balko, Shoptet Blog)


Přečtěte si také: