Anchor text

Anchor text (též kotvicí text) je tzv. klikací text odkazu – tedy ta část textu, na kterou uživatel klikne a dostane se tak pomocí hypertextového odkazu na jinou stránku. Anchor text bývá odlišený od zbytku textu buď podtržením nebo barevným označením.

Funkce anchor textu

Anchor text uživateli říká, co může očekávat po kliknutí na odkaz, který se skrývá za zvýrazněnými slovy (proto vždy prolinkovávejte slova s výpovědní hodnotou). Slouží tak jako „navigační nástroj “ pro čtenáře a pomáhá také se zvýšením relevance stránky, na kterou odkaz vede. Je důležitý pro SEO a interní prolinkování, protože díky němu vyhledávače pochopí obsah cílové stránky a kontext.

Příklad anchor textu

Jak se tedy zobrazuje anchor text čtenáři a jak v HTML kódu?

  • Anchor text ve větě (tučně): „Díky Shoptetu si snadno založíte vlastní e-shop.“
  • HTML kód: <a href="https://www.shoptet.cz">Shoptetu</a>

Anchor text tedy zapisujeme ve zdrojovém kódu následovně: <a href="https://www.vas-web.cz">anchor text</a>

Jaké jsou druhy anchor textu?

Branding anchor text

Prolinkovaná je samotná značka (jako v příkladu výš).

Příklad: E-shopová platforma Shoptet je jedničkou na trhu.

Generic anchor text (obecný)

Prolinkovaný je obecný výraz, např. „zde“ nebo „více informací“.

Příklad: Více o tématu tvorby e-shopů najdete ZDE.

Tento styl prolinkování není vhodný pro seo a je poměrně zastaralý! Doporučuje se prolinkovávat slova s výpovědní hodnotou.

Exact-match anchor text

Prolinkovaný text je v přesné shodě s klíčovým slovem stránky, na kterou se odkazuje.

Příklad: „tvorba e-shopu“ směřuje na stránku https://www.shoptet.cz/tvorba-e-shopu/

Partial-match anchor text

Prolinkovaný text je ve volné shodě s klíčovým slovem stránky, na kterou odkaz směřuje.

Příklad: „vytvořit e-shop zdarma“ směřuje na https://www.shoptet.cz/eshop-zdarma/

Image anchor text

Jde o text, který je spojený s odkazem ve chvíli, kdy odkaz nevede z textu, ale z obrázku. Anchor text se vkládá do ALT tagu obrázku.

Naked link

Česky „holý odkaz“. Anchor textem odkazu je konkrétní URL cílové stránky.

Příklad: Přečtěte si recenze našich e-shopařů na https://www.shoptet.cz/reference/.

Jak vytvořit efektivní Anchor text

Tvoření anchor textu má svá pravidla, aby byl efektivní jak pro SEO, tak pro návštěvníky vašeho e-shopu nebo čtenáře vašich webových stránek. Doporučujeme:

  • být konkrétní a relevantní, prolinkovávat ta slova, která vypovídají o obsahu cílové stránky a uživatel si díky nim může jasně představit, kam se po kliknutí dostane, nikoli používat pouze „zde“ bez informativní hodnoty,
  • používat klíčová slova, která vystihují téma cílové stránky, zároveň ale dávají smysl a působí v textu přirozeně, nikoli na sílu,
  • být variabilní, vyhledávače preferují přirozenou různorodost, nepoužívat stále stejnou frázi,
  • být kreativní a motivovat tak uživatele ke kliknutí, probudit v něm pomocí anchor textu zájem zjistit více,
  • dbát na délku, text by se měl skládat z pár slov, případně krátké fráze, nikoli z jednoho slova, nebo celé věty.

Vyhněte se:

  • nicneříkajícímu obsahu odkazu (např. „klikněte zde“ nebo „více informací“), toto je zastaralý způsob, který už se nedoporučuje používat,
  • nadměrnému opakování stejných klíčových slov, působí to nepřirozeně a roboti vyhledávačů to mohou vyhodnotit jako jednu z Black Hat SEO technik, což vaši stránku poškodí,
  • příliš obecným frázím (např. „zde“, „tento odkaz“, „tady“), které uživatele nezaujmou a SEO stránky nevylepší,
  • nesouladu mezi textem a cílem odkazu, anchor text musí odpovídat tomu, co čtenář najde po kliknutí.

Mohlo by vás zajímat: