Více funkcí, větší hodnota! Od 1. 9. 2025 měníme ceník. Více informací zde

Bannerová slepota

Pojem bannerová slepota (anglicky Banner Blindness) označuje odolnost uživatelů vůči bannerové reklamě, respektive její podvědomé ignorování. Tento jev byl poprvé popsán v roce 1998.

Proč a jak vznikla bannerová slepota?

Pojem bannerová slepota byl poprvé použit ve studii z roku 1998 Banner Blindness: Web Searchers Often Miss Obvious Links. Byly prováděny experimenty na internetových uživatelích a předmětem zkoumání bylo vnímání grafické reklamy a schopnost na bannerech hledat relevantní informace, o které by měli zájem.

V minulosti byly bannery jednou z mála možností propagace na internetu, takže se velmi rychle rozšířily. Kvůli tomu, že se podoba bannerů a jejich umístění v průběhu času ustálily, lidé se je naučili podvědomě přehlížet a ignorovat. Uživatelé, kteří si vypěstovali bannerovou slepotu, ignorují i takové bannery, které nesou informaci, jež by je mohla zajímat. Bannerová slepota je tedy způsobena umístěním bannerů na podobných místech i jejich grafickou podobou.

Co slepota vůči bannerové reklamě způsobuje?

Kvůli tomu, že uživatelé s bannerovou slepotou grafické reklamy ignorují a přehlížejí, dochází nejen ke snižování CTR i click rate bannerové reklamy, ale i vytváření stále agresivnějších forem internetové reklamy. Na jednoho návštěvníka je potřeba 1000-1500 impresí banneru. V tomto případě je nutné přistoupit k tvorbě bannerové reklamy kreativněji.


Příbuzná témata: Kontextová reklama, CPT,CTR, PPC, AdBlock.