Pojem klíčové slovo (anglicky keyword) označuje slovo, sousloví, případně krátkou frázi. Slouží jako základní indikátor pro lidi i vyhledávače. Pracuje se s ním především v SEO a PPC reklamě.
Klíčová slova (anglicky keywords, zkráceně KW) jsou slova, která vám pomohou získat lepší pozice ve vyhledávání Google a přivést návštěvníky a zákazníky na e-shop. Vaším cílem je na váš web, e-shop umístit klíčová slova tak, aby se stránka zobrazovala ve výsledcích vyhledávání (SERP), když uživatel zadá relevantní dotaz.
V online marketingu se s nimi nejčastěji setkáte v souvislosti se SEO (optimalizací pro vyhledávače), PPC reklamou (kde tvoří klíčová slova jeden ze základních kamenů pro cílení) nebo tvorbou obsahu.
Velmi často se vyhledávací fráze shoduje s klíčovým slovem. Proto pojmy klíčové slovo (keyword) a vyhledávací dotaz (search query) mohou splývat, nemají však totožný význam, dejte si pozor na jejich záměnu.
Uživatel zadá ve vyhledávači (Google, Seznam.cz, Bing apod.) vyhledávací dotaz. Vy, jakožto provozovatel e-shopu nebo správce stránek, se na tento vyhledávací dotaz snažíte přinést relevantní odpověď. K tomu vám pomáhá obsah, který na cílové vstupní stránce máte. Některé části tohoto obsahu budou vůči vyhledávacímu dotazu nejvíce relevantní (budou s ním nejvíce souviset), tudíž budou pro tento vyhledávací dotaz klíčové (klíčová slova).
Vyhledávač tak doporučí ty stránky, které nejlépe „uspokojí” potřebu vyhledávajícího (přinesou nejlepší odpověď na jeho vyhledávací dotaz).
(Zdroj: Michal Binka, Zlatý Shoptet partner, pro Shoptet Univerzitu – Klíčová slova. Jak s nimi na e-shopu pracovat?)
V květnu 2025 Google v Česku a na Slovensku spustil funkci AI Overviews, tedy AI přehledy, které uživatelům nabízejí odpovědi na jejich dotaz pomocí umělé inteligence. To, na jaká klíčová slova se zobrazujete právě v AI Overviews, můžete zjistit v nástrojích Marketing Miner nebo Collabim. Více o placených i neplacených nástrojích níže.
Chcete si založit e-shop, nebo jej už vlastníte, a lámete si hlavu s klíčovými slovy? Nezaměřujte se pouze na názvy kategorií nebo obecná klíčová slova s nejvyšší hledaností. Zajímejte se o všechny reálně hledané fráze, které souvisí s vaší nabídkou.
Identifikujte veškerá relevantní klíčová slova, ty shlukněte (kategorizujte) do jednotlivých témat, která řeší jednu a tu samou věc a pro tato témata vytvořte vstupní stránky, které dokonale budou uspokojovat cíle vyhledávajících.
Chcete vědět, jaká klíčová slova na vašem e-shopu chybí? I s tím vám dnes poradí AI. Čtěte tipy od SEO experta Pavla Ungra a jeho recenzi na nástroj Keywordino.
Vyhledávačům nejlépe napovíte, co se na stránce nachází, když umístíte klíčová slova na různá místa na stránce. Nezapomeňte na obsah jako takový, titulek stránky (title), strukturu nadpisů, popisek stránky (meta description), ani text odkazů mířících na stránku.
Počet klíčových frází a slov na stránce nerozhoduje. Texty na stránce jsou pomocným indikátorem a signálem pro vyhledávače, nejdůležitější stále zůstává relevance. Neexistuje tak univerzální rada, kolikrát frázi máte na stránce použít. Použijte klíčovou frázi, na kterou cílíte, tolikrát, kolikrát to opravdu dává smysl s ohledem na charakter, rozsah a hloubku obsahu, který na stránce je. Pište pro lidi. Nepřemýšlejte nad tím, co na to vyhledávač. Myslete na to, jak dobře vstupní stránka dokáže uspokojit návštěvníka, který na danou stránku přijde, ať už z vyhledávače nebo PPC reklamy.
(Zdroj: Michal Binka, Zlatý Shoptet partner, pro Shoptet Univerzitu – Klíčová slova. Jak s nimi na e-shopu pracovat?)
Vyhněte se tzv. Keyword stuffingu (tapetování klíčovými slovy), jedné z Black Hat SEO technik, která je zakázaná. Nakládejte s klíčovými slovy rozumně a nezneužívejte je, ať vaši stránku nebo e-shop nepostihne vyřazení z indexu prohlížeče, případně penalizace.
S klíčovými slovy na vašem e-shopu vám pomohou např. Shoptet Doplňky Základní SEO a Pokročilé SEO. Přečtěte si náš blogový článek Jak naplno využít doplněk Základní SEO.
Pro výběr těch pravých klíčových slov slouží analýza klíčových slov, se kterou vám pomůže SEO specialista a speciální nástroje (dočtete se o nich níže). Nejdůležitější je již od začátku sbírat data a napojit Google Search Console na váš e-shop.
Naučte se udělat si jednoduchou analýzu klíčových slov sami s neplacenými nástroji.
Celý proces sbírání, očištění frází a následné vyhodnocení zjištěných dat se nazývá analýza klíčových slov. Měl by to být vždy první krok, který uděláte, když chcete začít řešit optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Jejím cílem je poznání toho, jak návštěvníci hledají vaše služby či produkty. Analýza Vám dá komplexní přehled o tom, jaký typ a tvar klíčových slov je pro Váš web či e-shop vhodný a kde je správně zakomponovat.
Bez podrobné analýzy klíčových slov nebude většina webů v rámci přirozeného (organického) hledání na internetu úspěšná, protože majitelé a provozovatelé e-shopů bez analýzy neví, co jejich zákazníci skutečně hledají. Nepodceňte ji.
(Zdroj: Martin Matějka, Zlatý Shoptet partner, článek Analýza klíčových slov či návrh architektury webu)
Víte, že existují i sezónní klíčová slova? Neváhejte je využít.
Z analýzy klíčových slov se dozvíte mnoho užitečných informací, včetně konkrétních klíčových slov a optimálního místa pro jejich použití (v kategorii, článku, produktu apod.) Co dalšího vám analýza klíčových slov odhalí?
Získaná data se pak promítnou např. do:
(Zdroj: Tomáš Zahálka, Zlatý Shoptet partner, článek Co jsou klíčová slova a jak s nimi pracovat?)
Vhodná a účinná klíčová slova pro váš e-shop nevyčarujete jen tak z klobouku, stojí za nimi podrobná analýza a práce s daty. Které nástroje pro analýzu klíčových slov vám pomohou zjistit, co lidé vyhledávají, v jakém množství, frekvenci a čase? Vyzkoušejte:
S klíčovými slovy vždy pracujte: