TL;DR (případně TLDR, tldr) je internetová zkratka z anglického „Too Long; Didn't Read“, v překladu „příliš dlouhé, nečetl/a jsem“. V dnešní době se TL;DR používá jako označení pro krátký souhrn toho nejdůležitějšího z obsáhlého článku.
TL;DR je stručné shrnutí dlouhého článku, které se zpravidla objevuje na začátku, nebo na konci tohoto článku jako tzv. „executive summary”, tedy výtah toho nejdůležitějšího. Má za úkol předat čtenářům hlavní pointu článku, aby se mohli snadno a rychle rozhodnout, zda pro ně samotný článek bude přínosný a má cenu si ho přečíst.
Krátký souhrnný text označený jako TL;DR slouží jako účinný nástroj k boji s informačním přetížením. V dnešní době jsme zahlceni informacemi, které na nás útočí ze všech stran, proto jsme si vybudovali schopnost rychle a efektivně vyhodnotit, zda pro nás konkrétní informace bude přínosná, nebo ne.
Z výzkumu Jakoba Nielsena vyplývá, že 79 % návštěvníků webu stránku jen rychle prolétne očima, aniž by obsah skutečně četli. Díky tomu struktura webu dostává úplně nový rozměr. Uživatelé potřebují na první pohled viditelné nadpisy různých velikostí (H1, H2, H3), zvýrazněný text, krátké odstavce ad. Proto je pro ně TL;DR sekce přínosná. Nabízí okamžitý přehled hlavních bodů, takže si během pár sekund udělají obrázek, zda je pro ně obsah přínosný.
TL;DR se vyplatí i vám, tvůrcům webů a autorům blogů. Pokud návštěvník na první pohled vidí shrnutí klíčových informací, necítí se přehlcen informacemi, ve kterých se neorientuje a nemá tak vysokou tendenci odejít. Naopak má větší motivaci zůstat a pustit se do čtení částí, které ho zajímají. To pro vás znamená nižší míru odchodů.
Původ samotné zkratky sahá až do roku 2002, kdy se poprvé objevila v komentářích na internetových fórech. Sloužila jako sarkastická poznámka, kterou uživatelé psali pod příliš dlouhé texty. Dávali tak najevo, že text je moc obsáhlý na to, aby na něj plýtvali svým drahocenným časem.
Postupně se však význam zkratky měnil. V roce 2013 se dokonce dostala do Oxfordského online slovníku. Dnes už není vnímána negativně, pokud není použita jako komentář, ale naopak pozitivně, jako projev ohleduplnosti autora vůči čtenáři a jeho času.
Kromě praktického využití pro čtenáře má TL;DR sekce i skvělé výhody pro vyhledávače. Vyhledávací algoritmy (např. Google) se snaží pochopit obsah stránky a nabídnout uživatelům relevantní odpovědi na jejich dotazy. Dobře napsané TL;DR může vyhledávačům pomoci rychle rozpoznat téma a body obsahu na stránce.
Navíc, pokud se uživatel proklikne z vyhledávače na váš článek a zůstane na stránce déle, je to pro algoritmy pozitivní signál relevance a kvality vašeho obsahu, čímž se podpoří organické řazení vaší stránky ve výsledcích vyhledávání. Někteří SEO experti dokonce řadí přehledné shrnutí mezi on-page faktory, které pomáhají vyhledávačům lépe porozumět obsahu a kontextu stránky.
AI overviews neboli přehledy ve vyhledávání vygenerované pomocí AI jsou dalším důvodem, proč TL;DR na svých stránkách nevynechávat. Jde o to, že umělá inteligence se při generování odpovědí na vyhledávací dotazy opírá o obsah webů a preferuje takové, z nichž dokáže snadno vytáhnout jasná fakta a shrnutí.
Čím snáz může AI z vašeho webu získat přehled, tím větší šance, že vás zahrne do svých odpovědí nebo vás aspoň ocituje jako zdroj.
Z pohledu UX (user experience) neboli uživatelské přívětivosti má TL;DR jednoznačně pozitivní vliv. Proč je pro uživatele přínosné?
Pro psaní TL;DR existuje několik jednoduchých zásad. Vždy myslete především na to, že správně napsané TL;DR by mělo být krátké, výstižné a umístěné na viditelném místě.
Tipy, jak na to:
E-shopy a obsahové weby mohou z TL;DR těžit. Jak ho využít ke zvýšení relevance vašeho obsahu a pro SEO?
Chcete uspět s vaším e-shopem nebo blogem ve světě plném informací, konkurence a AI vyhledávání? Pak začněte používat TL;DR. Je to nezbytný krok, který může mít velký přínos, přitom vás bude stát jen pár minut času.