E-commerce je souhrnné označení pro obchodní činnosti prováděné na internetu a pomocí dalších elektronických prostředků. Jde především o prodej produktů a služeb online skrz e-shopy, webové stránky, aplikace, digitální tržiště a sociální sítě.
S pojmem e-commerce se na internetu můžete setkat v různých variantách. Jsou to předevsím e-commerce, počeštěle e-komerce, eCommerce a ecommerce. Většinou se doporučuje psát se spojovníkem, nikoli dohromady. Písmeno e před spojovníkem v tomto případě znamená “elektronický”. Stejně píšeme například i slova e-shop a e-mail. Přečtěte si, jaké gramatické chyby lidé často dělají a co by se e-shopařům v komunikaci stávat nemělo.
E-commerce však zahrnuje nejen obchod a prodej. Oblast e-commerce je součástí e-businessu, je tedy jeho podmnožinou. Do e-commerce patří také marketingové činnosti a nástroje online marketingu (newsletter, PR článek, virální marketing), komunikace se zákazníky, servis výrobků nebo správa a vhodný výběr distribučních cest. Neméně důležitými aspekty e-commerce jsou SEO a reklamní systémy jako PPC nebo PPA a další.
Nejčastěji je oblast e-commerce reprezentována internetovými obchody, e-shopy, webshopy nebo e-obchody. V této oblasti se setkáváme především s B2B a B2C obchodem. Každý moderní elektronický obchod v sobě obsahuje řadu funkcí, které jsou schopny pokrýt celý záběr oblasti e-commerce řešení.
V dnešní době je založení e-shopu jednoduché, ať už chcete mít malý, rodinný obchod s pár produkty, nebo máte velké plány do budoucna a sníte o tisících prodaných produktů a expanzi na zahraniční trhy. Internetový obchod si snadno založíte bez dovednosti programovat, všechny potřebné funkce vám totiž nabízí řešení Shoptet a jeho nespočet doplňků. Ať už se jedná o napojení na dopravce a rychlou logistiku, bezpečné platební brány, srovnávače, hlídání legislativních změn, administraci spojenou s účtováním pokladny a mnoho dalších, to vše za vás Shoptet vyřeší. Můžete si vybrat z různých tarifů podle velikosti sortimentu a rozšiřujících funkcí (vyzkoušejte i tarif FREE, který je zcela zdarma). Shoptet není řešení jen pro malé, vznikající e-shopy, ale i pro již zavedené. Na Shoptet Premium staví své e-shopy ambiciózní a úspěšné e-commerce značky, jejichž potřeby jsou mnohem specifičtější. Často jde o klienty, pro které dříve neexistovala jiná možnost než nákladné a vývojově náročné custom řešení na míru. Na Shoptet Premium běžně spouštíme i složitější e-shopy do půl roku a s výrazně nižšími náklady, než je cena za e-shopy na míru.
S pojmem e-commerce se můžeme setkat i v systému Google Analytics, kde je jedna jeho část zaměřena právě na sledování statistik z oblasti prodeje zboží a služeb.
Pokud se chcete ponořit do světa e-commerce a založit si vlastní e-shop, máte k dispozici několik možností. Od open source platforem, přes komerční platformy, až po individuálně vyvíjené e-shopy. Jaká řešení dominují českému trhu?
Zdroj: Česká e-commerce, duben 2025
Vytvoření e-shopu přesně podle požadavků obchodníka je složitý proces. Komplexní internetový obchod by měl obsahovat všechny potřebné funkce pro správu e-businessu jako většího celku, tedy například pokročilou analytiku, marketingovou automatizaci nebo správu zákaznické péče. U e-shopu takzvaně na míru lze díky individuálnímu přístupu celý systém škálovat podle potřeb firmy a připravit ho na další růst, je to ale nákladné a náročné - e-shopař musí řešit vývoj a neustále si hlídat legislativní změny (např. ty, které souvisí se zákonem o přístupnosti) a další dění.
Česko je rájem e-shopů a e-shopovou velmocí. Se skoro 70 000 e-shopy (duben, 2025) na počet obyvatel se pyšníme nejvyšším počtem e-shopů v Evropě. Nákupy přes internet jsou stále oblíbenější a český e-commerce trh roste raketovou rychlostí.
Pokud vás téma e-commerce zajímá, chcete se dozvídat stále nové informace, setkávat se s inspirativními lidmi a posouvat se dál, účastněte se konferencí a akcí zaměřených na toto téma. Jejich přehled najdete na Blogu Shoptet. A pokud chcete opravdu zažít e-commerce scénu na živo, nenechte si ujít Reshoper – největší český veletrh plný přednášek, vystavovatelů, networkingu a odborníků, pořádaný Shoptetem.