Češi si v pandemii zvykli na nákupy v e-shopech, čtyři z deseti lidí budou nakupovat převážně online i po návratu k normálu
Pandemie a s ní související opatření včetně uzavření kamenných obchodů výrazně posílily online nákupy. Podle průzkumu společnosti Shoptet si na ně ale Češi natolik zvykli, že u čtyř z deseti z nich (38,1 %) budou nákupy v e-shopech převažovat i po jejich odeznění. Naproti tomu kamenné obchody plánuje jednoznačně více využívat jen čtvrtina Čechů (26,1 %). Většině lidí (81,3 %) také v nabídce internetových obchodů nic nechybí, a pokud ano, nejčastěji jde o možnost si zboží – především oblečení – osobně vyzkoušet. Nejraději už vždy jen online zase Češi chtějí nakupovat zejména elektroniku, ale například také vybavení do domácnosti.
Během uplynulého roku od vypuknutí koronavirové pandemie významně posílila oblast e-commerce, a to i z důvodu uzavření značné části kamenných maloobchodních prodejen i dalších provozů. Češi tak mnohdy museli častěji volit online nákupy. Z výsledků průzkumu největší české e-shopové platformy Shoptet ale vyplývá, že si na tento způsob nakupování snadno zvykli. „Nákupy v e-shopech v současné době převažují u více než padesáti procent dotázaných. Téměř polovina z nich navíc deklaruje, že online nakupují vše, co je možné. Záměr nakupovat po odeznění pandemie v maximální možné míře právě v e-shopech hlásí téměř čtyři z deseti dotázaných. A to z toho důvodu, že si na tento způsob nakupování zvykli a je pro ně pohodlný,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet. Průzkum byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 525 respondentů.
Rovnoměrně mezi e-shopy a kamenné prodejny své nákupy v současnosti dělí zhruba pětina všech dotázaných, další čtvrtina lidí zase podle výsledků průzkumu nakupuje v e-shopech jen v nejnutnějších případech. A jen 2,1 % dotázaných uvádí, že v internetových obchodech nenakupuje nikdy. Pokud jde o plány po skončení pandemie a všech vládních opatření a omezení, dělit své nákupy rovnoměrně mezi online a kamenné obchody chce 36 % lidí. Jednoznačně více využívat kamenné prodejny zase plánuje necelá čtvrtina Čechů (24 %).
V e-shopech většině lidí nic nechybí
Většina dotázaných (81,3 %) v průzkumu také uvedla, že jí v e-shopech nechybí možnost nákupu určitého zboží nebo služby. Ti, kterým naopak konkrétní možnosti chybí (18,7 %), zmiňovali zejména možnost zboží „na vlastní oči“ vidět nebo si jej vyzkoušet. Jedná se především o oblečení a obuv. Zazněla také chybějící možnost přičichnout si k vůním v parfumeriích, anebo si vlastnoručně v přiměřeném množství nakoupit drobné hobby potřeby jako třeba vruty ze železářství. „Na dotaz, jaké zboží by lidé nejraději nakupovali už vždy jen online, uváděli jednoznačně elektroniku. Výhradně v e-shopech také Češi plánují do budoucna nakupovat vybavení do domácnosti, kde si pochvalují hlavně dopravu větších věcí až domů, ale například také drogerii. Populární je rovněž oblečení, potraviny nebo knihy,“ doplňuje Miroslav Uďan.
Jen v loňském roce podle údajů společnosti Shoptet vzniklo na českém trhu více než pět a půl tisíce nových internetových obchodů. Jejich celkový počet podle portálu ceska-ecommerce.cz aktuálně dosahuje zhruba 41 tisíc. Češi v roce 2020 podle Shoptetu utratili v e-shopech rekordních 217 miliard korun, což je meziročně o přibližně 62 miliard korun více. Mezi nejprodávanější kategorie v e-shopech dlouhodobě patří právě elektronika a domácí potřeby, stoupá ale také podíl potravin. S rostoucí oblibou online nákupů se rovněž vyvíjejí i trendy v platebních metodách. „Češi stále častěji platí online kartou, tento způsob využívá už 36 % lidí. Naproti tomu klesá dříve oblíbená dobírka, její podíl aktuálně činí zhruba 28 %,“ dodává Miroslav Uďan z Shoptetu.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Obrat e-shopů byl v letošním prvním kvartálu o 16 miliard korun vyšší než v loňském, e-shopy Shoptetu v růstu překonaly průměr trhu
- Do čela Shoptetu od dubna usedl nový CEO, zakladatele Miroslava Uďana střídá Samuel Huba
- Češi si v pandemii zvykli na nákupy v e-shopech, čtyři z deseti lidí budou nakupovat převážně online i po návratu k normálu
- Tým Shoptetu posílil Ivo Mrena z Peppermint Digital, zaměří se na slovenský trh i budování značky Shoptet Premium
- Online poptávka po rozvozu květin je před MDŽ třikrát větší než na Valentýna, květiny v e-shopech koupilo 140 tisíc mužů
- Respirátory o víkendu na internetu hledalo 600 tisíc lidí, zájem je hlavně o balení po pěti a deseti kusech
- Před Valentýnem se v e-shopech daří erotickým deskovým hrám, online nákupy květin vzrostou až o třetinu
- Česká e-commerce získá další impulz k rozvoji, e-shopová jednička Shoptet pomáhá začínajícím e-shopařům vzdělávacím projektem
- E-shopy na platformě Shoptet loni prodaly za 36 miliard korun, meziročně zvýšily celkový obrat o polovinu
- Nové dvoufaktorové ověření totožnosti může krátkodobě snížit podíl plateb kartou v e-shopech až o deset procentních bodů
Poslední články z blogu
- Na Shoptet chtějí větší a větší značky. To mě na práci obchodníka baví
- Ptáme se v Doller, jak budovat komunitu a brand
- Březnové novinky
- Recyklační příspěvek: jak ho uvést na účtenku?
- Technická podpora je i o komunikaci. Jedině tak klientovi nabídneme nejlepší řešení
- Jak převést offline business do onlinu – Případová studie
- Petr Handlíř: Jak z reklamy na Facebooku vytěžit maximum?
- Chcete lépe pracovat s daty? Jak jednoduše na Google Data Studio, ukáže Tomáš Hanáček
- Výroba potravin doma a bezpečnost potravin – 2. díl
- Když e-shop mění jméno: Jak se z Nemléko stal Optimistic