Poslední článek na blogu

Gardners: Nechtěli jsme, aby si u nás lidé koupili kytku a flákli ji na parapet. Chtěli jsme jim přinést něco zajímavějšího

Odebírat novinky e-mailem

Nevyplňujte toto pole:
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů
 

Češi vrátí každý desátý nákup z e-shopu, nejnáročnější jsou v módě

20. březen 2019
 
<p><span>PRAHA - V průměru každý desátý online nákup Češi vrátí. <strong>V období kolem Vánoc je to pak dokonce 16 % veškerého zakoupeného zboží v rámci tuzemské e-commerce.</strong> Nejnáročnější jsou zákazníci v oblasti módy. Obchodníkům s oblečením se v průměru za rok vrátí každý pátý nákup, o Vánocích pak dokonce každý třetí. Vyplývá to ze statistik společnosti Shoptet. Ta slouží jako platforma pro online prodej pro více než 16 tisíc obchodníků v ČR.</span></p> <p><em><span>“Každý obchodník musí počítat s tím, že část zboží zákazníci po zakoupení vrátí. To jim umožňuje zákon. Mezi nejčastější důvody vrácení zboží je nespokojenost s daným výrobkem, ať už jde o špatnou velikost u oblečení, nebo kvalitu a podobně,”</span></em><span> vysvětluje ředitel Shoptetu Miroslav Uďan s tím, že důvodem pro vrácení bývá i pozdní doručení, v menší míře poškození při dopravě a v období kolem Vánoc i třeba to, že šlo o nevhodný dárek. Právě poslední zmiňovaný faktor nejčastěji stojí za nárůstem vráceného zboží na přelomu roku.</span></p> <table width="717"> <tbody> <tr> <td colspan="3" width="717"> <p><strong>Průměrná vratkovost zboží na českých e-shopech (zdroj: Shoptet)</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="285"> <p><em>kategorie</em></p> </td> <td width="197"> <p><em>celoroční průměr</em></p> </td> <td width="236"> <p><em>vánoční období</em></p> </td> </tr> <tr> <td width="285"> <p>oblečení</p> </td> <td width="197"> <p>22 %</p> </td> <td width="236"> <p>32 %</p> </td> </tr> <tr> <td width="285"> <p>obuv</p> </td> <td width="197"> <p>11 %</p> </td> <td width="236"> <p>16 %</p> </td> </tr> <tr> <td width="285"> <p>krása a zdraví</p> </td> <td width="197"> <p>6 %</p> </td> <td width="236"> <p>8 %</p> </td> </tr> <tr> <td width="285"> <p>elektronika</p> </td> <td width="197"> <p>5 %</p> </td> <td width="236"> <p>9 %</p> </td> </tr> <tr> <td width="285"> <p>hobby</p> </td> <td width="197"> <p>8 %</p> </td> <td width="236"> <p>12 %</p> </td> </tr> <tr> <td width="285"> <p>dům a zahrada</p> </td> <td width="197"> <p>6 %</p> </td> <td width="236"> <p>9 %</p> </td> </tr> <tr> <td width="285"> <p>průměr české e-commerce</p> </td> <td width="197"> <p>11 %</p> </td> <td width="236"> <p>16 %</p> </td> </tr> </tbody> </table> <p>Takzvaná vratkovost zboží může výrazně ovlivnit celkové hospodaření daného e-shopu. <em>“Zkušenosti z trhu ukazují, že pokud vratky dosáhnou vyšších hodnot, mohou významně potrápit i velké společnosti. Najít přitom dobrý recept, jak je snížit na minimum není lehké. Důležité je samozřejmě dobrý popis produktu a kvalitní fotografie zboží. V módě je situace o to náročnější, že pokud zákazník zboží neviděl předem na vlastní oči nebo jej nezkoušel, snadno se může stát, že se mu po doručení nebude líbit nebo nebude sedět velikost, tak jak si představoval,”</em> konstatuje Uďan.</p> <p><strong>Co se posléze děje s&nbsp;vráceným zbožím?</strong></p> <p>Na 40 % všech vratek se dostane znovu do prodeje, ale tentokrát ve slevě s označením “zboží rozbaleno”. Dalších 10 % se dostane do prodeje jako zcela nové, týká se především zboží po revizi. Dalších 20 % se použije při reklamaci. To v praxi znamená, že pokud daným výrobkům nic není, ale zákazník je vrátí, protože mu to zákon umožňuje, bývá toto zboží využíváno na výměnu při reklamaci. Tedy dostane se k zákazníkovi výměnou za poškozené zboží. <em>“Zajímavé je, že zhruba pětinu vráceného zboží nabídnou prodejci za zvýhodněnou cenu na aukčních serverech. Zbývající desetinu zboží vráceného zákazníky se nepodařilo specifikovat, jak přesně skončí,”</em> uzavřel Uďan.</p>

Kontakt pro novináře

pr@shoptet.cz

Sledujte nás

FacebookTwitterGoogle+YoutubeRss