Češi vrátí každý desátý nákup z e-shopu, nejnáročnější jsou v módě
PRAHA - V průměru každý desátý online nákup Češi vrátí. V období kolem Vánoc je to pak dokonce 16 % veškerého zakoupeného zboží v rámci tuzemské e-commerce. Nejnáročnější jsou zákazníci v oblasti módy. Obchodníkům s oblečením se v průměru za rok vrátí každý pátý nákup, o Vánocích pak dokonce každý třetí. Vyplývá to ze statistik společnosti Shoptet. Ta slouží jako platforma pro online prodej pro více než 16 tisíc obchodníků v ČR.
“Každý obchodník musí počítat s tím, že část zboží zákazníci po zakoupení vrátí. To jim umožňuje zákon. Mezi nejčastější důvody vrácení zboží je nespokojenost s daným výrobkem, ať už jde o špatnou velikost u oblečení, nebo kvalitu a podobně,” vysvětluje ředitel Shoptetu Miroslav Uďan s tím, že důvodem pro vrácení bývá i pozdní doručení, v menší míře poškození při dopravě a v období kolem Vánoc i třeba to, že šlo o nevhodný dárek. Právě poslední zmiňovaný faktor nejčastěji stojí za nárůstem vráceného zboží na přelomu roku.
Průměrná vratkovost zboží na českých e-shopech (zdroj: Shoptet) |
||
kategorie |
celoroční průměr |
vánoční období |
oblečení |
22 % |
32 % |
obuv |
11 % |
16 % |
krása a zdraví |
6 % |
8 % |
elektronika |
5 % |
9 % |
hobby |
8 % |
12 % |
dům a zahrada |
6 % |
9 % |
průměr české e-commerce |
11 % |
16 % |
Takzvaná vratkovost zboží může výrazně ovlivnit celkové hospodaření daného e-shopu. “Zkušenosti z trhu ukazují, že pokud vratky dosáhnou vyšších hodnot, mohou významně potrápit i velké společnosti. Najít přitom dobrý recept, jak je snížit na minimum není lehké. Důležité je samozřejmě dobrý popis produktu a kvalitní fotografie zboží. V módě je situace o to náročnější, že pokud zákazník zboží neviděl předem na vlastní oči nebo jej nezkoušel, snadno se může stát, že se mu po doručení nebude líbit nebo nebude sedět velikost, tak jak si představoval,” konstatuje Uďan.
Co se posléze děje s vráceným zbožím?
Na 40 % všech vratek se dostane znovu do prodeje, ale tentokrát ve slevě s označením “zboží rozbaleno”. Dalších 10 % se dostane do prodeje jako zcela nové, týká se především zboží po revizi. Dalších 20 % se použije při reklamaci. To v praxi znamená, že pokud daným výrobkům nic není, ale zákazník je vrátí, protože mu to zákon umožňuje, bývá toto zboží využíváno na výměnu při reklamaci. Tedy dostane se k zákazníkovi výměnou za poškozené zboží. “Zajímavé je, že zhruba pětinu vráceného zboží nabídnou prodejci za zvýhodněnou cenu na aukčních serverech. Zbývající desetinu zboží vráceného zákazníky se nepodařilo specifikovat, jak přesně skončí,” uzavřel Uďan.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Shoptet se pouští do nového byznysu, zjednoduší přepravu zásilek
- Shoptet Kampaně: Nový nástroj, který přibližuje e-shopy velkým hráčům
- Češi investují do svého zdraví: vitaminy, proteiny a krabičkové diety jsou novým trendem
- Ekonomické krizi navzdory: Shoptet vykázal rekordní výsledky
- Češi se předzásobují medvídky HHC
- Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků
- AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?
- E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
- Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu
- Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst
Poslední články z blogu
- Plátce DPH čekají od ledna 2025 změny v registraci k dani
- Nákupní chování v e-shopu. Kde pomůže psychologie v marketingu?
- Nedokončené platby? AI operátor JARABOT zachránil za měsíc 510 objednávek za 528 085 Kč
- Jak v e-shopu pracovat se slevami? Co ukázala studie mezi e-shopaři
- Jednodušší expedice zásilek? Jsou tu Shoptet Balíky
- Jak na DPH u dárků, vzorků, slev či dárkových poukazů, které na e-shopu nabízíte
- Připravte své Shoptet Kampaně, ať vám vytěží Black Friday
- Zákulisí Shoptet Marketplace: Jak funguje vývoj a správa doplňků?
- Black Friday a Vánoce: Jak z e-mailingu během sezóny dostat maximum
- Shoptet Kampaně: jak pomáhají e-shopům k lepším výsledkům?