Češi vrátí každý desátý nákup z e-shopu, nejnáročnější jsou v módě
PRAHA - V průměru každý desátý online nákup Češi vrátí. V období kolem Vánoc je to pak dokonce 16 % veškerého zakoupeného zboží v rámci tuzemské e-commerce. Nejnáročnější jsou zákazníci v oblasti módy. Obchodníkům s oblečením se v průměru za rok vrátí každý pátý nákup, o Vánocích pak dokonce každý třetí. Vyplývá to ze statistik společnosti Shoptet. Ta slouží jako platforma pro online prodej pro více než 16 tisíc obchodníků v ČR.
“Každý obchodník musí počítat s tím, že část zboží zákazníci po zakoupení vrátí. To jim umožňuje zákon. Mezi nejčastější důvody vrácení zboží je nespokojenost s daným výrobkem, ať už jde o špatnou velikost u oblečení, nebo kvalitu a podobně,” vysvětluje ředitel Shoptetu Miroslav Uďan s tím, že důvodem pro vrácení bývá i pozdní doručení, v menší míře poškození při dopravě a v období kolem Vánoc i třeba to, že šlo o nevhodný dárek. Právě poslední zmiňovaný faktor nejčastěji stojí za nárůstem vráceného zboží na přelomu roku.
Průměrná vratkovost zboží na českých e-shopech (zdroj: Shoptet) |
||
kategorie |
celoroční průměr |
vánoční období |
oblečení |
22 % |
32 % |
obuv |
11 % |
16 % |
krása a zdraví |
6 % |
8 % |
elektronika |
5 % |
9 % |
hobby |
8 % |
12 % |
dům a zahrada |
6 % |
9 % |
průměr české e-commerce |
11 % |
16 % |
Takzvaná vratkovost zboží může výrazně ovlivnit celkové hospodaření daného e-shopu. “Zkušenosti z trhu ukazují, že pokud vratky dosáhnou vyšších hodnot, mohou významně potrápit i velké společnosti. Najít přitom dobrý recept, jak je snížit na minimum není lehké. Důležité je samozřejmě dobrý popis produktu a kvalitní fotografie zboží. V módě je situace o to náročnější, že pokud zákazník zboží neviděl předem na vlastní oči nebo jej nezkoušel, snadno se může stát, že se mu po doručení nebude líbit nebo nebude sedět velikost, tak jak si představoval,” konstatuje Uďan.
Co se posléze děje s vráceným zbožím?
Na 40 % všech vratek se dostane znovu do prodeje, ale tentokrát ve slevě s označením “zboží rozbaleno”. Dalších 10 % se dostane do prodeje jako zcela nové, týká se především zboží po revizi. Dalších 20 % se použije při reklamaci. To v praxi znamená, že pokud daným výrobkům nic není, ale zákazník je vrátí, protože mu to zákon umožňuje, bývá toto zboží využíváno na výměnu při reklamaci. Tedy dostane se k zákazníkovi výměnou za poškozené zboží. “Zajímavé je, že zhruba pětinu vráceného zboží nabídnou prodejci za zvýhodněnou cenu na aukčních serverech. Zbývající desetinu zboží vráceného zákazníky se nepodařilo specifikovat, jak přesně skončí,” uzavřel Uďan.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků
- AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?
- E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
- Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu
- Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst
- Rychlé, pohodlné a bezpečné online nakupování během Black Friday
- Dosahují milionových obratů výrobou kvalitních potravin s přípravou začali doma během pandemie
- Úspěšní podnikatelé jako výzva k online podnikání – nová kampaň Shoptetu
- Zájem Čechů o nákup na malých a středně velkých e-shopech stále roste. Rádi objevují unikátní produkty a služby
- Češi o sebe více pečují. Roste zájem o kosmetiku, roli hraje kvalita a udržitelnost
Poslední články z blogu
- Spolupráce se Shoptet Partnery je pro nás klíčová, i proto potřebuje tým posilu
- SEO nebo PPC? Do čeho se vašemu e-shopu vyplatí investovat?
- Reshoper 2024: Co dělají jinak e-shopy, které rostou i v nepředvídatelné době?
- Retence aneb Jak mít spokojeného zákazníka, který pravidelně nakupuje
- Jak efektivně řešit chybové stránky 404?
- „Dobrý lídr inspiruje v profesní i osobní rovině,“ říká šéf slovenského Salesu
- SEO v roce 2024 – jeho proměny i konstanty
- Co jako OSVČ přichystat k podání daňového přiznání z příjmů?
- Smlouvy s dodavateli a distributory. Co si pohlídat z hlediska práva?
- Google Consent Mode v2 a konec cookies třetích stran. Co znamenají pro váš e-shop?