Česká e-commerce stagnuje: Velcí hráči zažívají výkyvy, malí stabilně rostou
Na tuzemské e-commerce scéně dochází k neobvyklému jevu. Setrvalý růst největších hráčů na trhu se výrazně zpomalil, nebo dokonce zastavil. Naopak malí a středně velcí podnikatelé stabilně rostou. Vyplývá to z dat společnosti Shoptet za třetí čtvrtletí letošního roku. V průměru tak celý online trh ve srovnání s loňským rokem stagnoval. Zajímavým zákaznickým trendem je zajištění proti inflaci
“Ukazuje se, že malí a středně velcí podnikatelé jsou přizpůsobiví a jsou schopni lépe proplout náročnějším obdobím. Jen se o tom příliš nemluví, jsou ve stínu dominantních subjektů. Přitom právě i menší chyba může největší hráče značně potrápit. Navíc menší obchodníci mají rovněž stabilnější zákaznickou bázi. Jelikož je velká část těchto obchodů specializovaná, nakupující jsou jim věrnější,” přibližuje dění na trhu ředitel Shoptetu Samuel Huba.
Čísla za třetí čtvrtletí mu dávají za pravdu a potvrzují již dlouhodobý trend, kdy se menším prodejcům daří více než největším hráčům na trhu. Pokud bychom se totiž podívali čistě na výsledky e-shopů na Shoptetu, tak ty vykázaly ve stejném období meziroční růst dokonce o 26 %. “To v praxi znamená, že malým a středně velkým podnikatelům roste celkový podíl na trhu. Jen během letoška si obchodníci na Shoptetu polepšili z loňských 22 na aktuálních 24,5 % celé tuzemské e-commerce,” přibližuje Samuel Huba.
Přestože je globální i tuzemská ekonomická situace značně proměnlivá, neodrazuje zájemce o vlastní podnikání. Čísla nových eshopů totiž také setrvale rostou. “Jen během září vznikla v Česku necelá tisícovka nových eshopů. To je dokonce o 21 % více než v předchozím, covidovém roce. Což překvapilo i nás samotné,” dodává Samuel Huba.
Fenomén inflace
Obavy z inflace spustily tři zajímavé trendy, které se v uplynulém období výrazněji vymykají. Tím prvním je, že roste zájem o starožitnosti a věci, které mají investiční potenciál. “S tím souvisí i fakt, že lidé se snaží vylepšit své rozpočty například tím, že se snaží cenné věci prodat. Celý segment označovaný jako sběratelské předměty díky tomu rostl v uplynulém čtvrtletí meziročně o 137 %,” dodává Huba.
Dalším zajímavý výkyv proběhl během září, kdy se pozitivně do nákupního apetitu projevila pomoc vlády ohledně zastropování cen energií. “Vypadá to, že na Čechy zapůsobila reakce vlády, která je pomohla uklidnit a nějakým způsobem stabilizovat vyhlídky na blížící se zimu. Reakce byla okamžitá a obrovská. Objem útrat na internetu vystřelil v polovině září hned několikanásobně. A to dokonce i ve srovnání s covidovými roky,” přibližuje ředitel společnosti Shoptet.
To pak v souhrnu projevilo v trendu číslo tři. Ten se týká předvánoční sezony. Ta totiž začala o něco dříve než obvykle. Část zákazníků totiž kvůli inflaci shání dárky s předstihem. “Odhadujeme, že takovýchto nákupů bylo letos v září o deset procent více než v uplynulých letech,” uzavírá ředitel Shoptetu s tím, že firemní data ukazují, že takto nakupují převážně ženy, které své výdaje plánují a rozkládají v čase. Naopak muži jsou více spontánní a nakupují více na poslední chvíli.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Shoptet se pouští do nového byznysu, zjednoduší přepravu zásilek
- Shoptet Kampaně: Nový nástroj, který přibližuje e-shopy velkým hráčům
- Češi investují do svého zdraví: vitaminy, proteiny a krabičkové diety jsou novým trendem
- Ekonomické krizi navzdory: Shoptet vykázal rekordní výsledky
- Češi se předzásobují medvídky HHC
- Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků
- AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?
- E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
- Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu
- Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst
Poslední články z blogu
- Plátce DPH čekají od ledna 2025 změny v registraci k dani
- Nákupní chování v e-shopu. Kde pomůže psychologie v marketingu?
- Nedokončené platby? AI operátor JARABOT zachránil za měsíc 510 objednávek za 528 085 Kč
- Jak v e-shopu pracovat se slevami? Co ukázala studie mezi e-shopaři
- Jednodušší expedice zásilek? Jsou tu Shoptet Balíky
- Jak na DPH u dárků, vzorků, slev či dárkových poukazů, které na e-shopu nabízíte
- Připravte své Shoptet Kampaně, ať vám vytěží Black Friday
- Zákulisí Shoptet Marketplace: Jak funguje vývoj a správa doplňků?
- Black Friday a Vánoce: Jak z e-mailingu během sezóny dostat maximum
- Shoptet Kampaně: jak pomáhají e-shopům k lepším výsledkům?