Česká e-commerce zažila rekordní druhý kvartál. Obrat tuzemských e-shopů přesáhl 50 miliard
Obrat českých e-shopů ve druhém čtvrtletí letošního roku dosáhl 50,45 miliard, což je v meziročním srovnání nárůst o více než deset procent. Rekordní druhý kvartál podtrhuje i nárůst 3 144 nových e-shopů v tomto období. Podle dat společnosti Shoptet jich aktuálně v České republice funguje 41 639.
Přesně 50,45 miliard, takový byl obrat české e-commerce scény v druhém kvartálu letošního roku. Meziročně se jedná o nárůst 5,5 miliardy, v roce 2020 byl za stejné období obrat 44,98 miliard. „Meziroční srovnání výsledků potvrzuje, že oblast e-commerce zaznamenala během pandemie koronaviru značný růst. Majitelé kamenných obchodů byli nuceni přesunout svůj byznys na internet, stejně tak se změnilo i nákupní chování zákazníků. Před vypuknutím pandemie v roce 2019 zaznamenaly české e-shopy od dubna do června obrat 35,4 miliardy korun. V letošním roce byla za stejné období překonána hranice 50 miliard korun, což je nárůst o více než 40 procent,“ říká Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet. Zároveň dodává, že dalším důvodem vzrůstajícího obratu je zvyšující se počet nových prodejců, kterým e-shopy úspěšně fungují a dovolují jim byznysově růst.
E-commerce tak zvyšuje svůj podíl na celkovém maloobchodu. Podle posledních statistik ČSÚ se za celé druhé čtvrtletí tržby v maloobchodě zvýšily jen o jednotky procent a meziměsíční tržby téměř stagnovaly. „Na český e-commerce tedy stále doléhá efekt covidu, kdy se lidé stále více orientují na nákupy online. Dá se očekávat, že vánoční sezóna bude opravdu mimořádná a zcela jistě rekordní,“ doplňuje Huba.
Meziročně se zvýšil také obrat tuzemských e-shopů za první polovinu letošního roku. „V lednu jsme očekávali, že by mohl obrat v letošním roce vzrůst celkově asi o 18 procent. Nyní máme za sebou pouze polovinu roku a již nyní dosáhl český e-commerce sektor nárůstu o neuvěřitelných 29 procent. A to nás přitom nejsilnější období teprve čeká,“ dodává Samuel Huba ze společnosti Shoptet, která má pod svými křídly 27 527 e-shopů a je již více než 5 let českou jedničkou v poskytování e-shopových platforem.
Od dubna do června vzniklo 3 144 nových e-shopů
Sektor české e-commerce se v Q2 rozšířil o 3 144 nových e-shopů. Jedná se o meziroční nárůst o 25 procent. Nejčastější segmentem, ve kterém lidé na internetu podnikají, zůstává i nadále oblečení a doplňky. Následuje sortiment zaměřený na domy a zahrady či potraviny a dětské zboží s elektronikou.
Nejvíce rostoucí kategorií v daném období (Q2) byly produkty zaměřené na cestování (kufry, karavany, doplňky na cesty a dovolenou), jejichž prodej oproti prvnímu čtvrtletí 2021 vzrostl o 50 procent.
Dařilo se také kategorii stavební materiály, kde došlo oproti prvním třem měsícům letošního roku k nárůstu o 29 procent. Dalšími rostoucími kategoriemi jsou segment auto-moto (nárůst o 26 procent), sport a turistika (nárůst 22 procent) a erotika (nárůst 13 procent).
Fenomén nakupování přes internet potvrzuje i ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica. „E-commerce se stala definitivně mainstreamem obchodu. Potvrzují to například reklamní a marketingové agentury, které se zaměřují na podporu e-shopů. Ty během lockdownu rozhodně neměly nouzi o zakázky, naopak rostly a zvyšovaly své obraty. Ukazuje se, že digitální transformace dnes již prostupuje téměř všemi segmenty a má v české ekonomice zásadní postavení,“ dodává Hlavica.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Shoptet má nového ředitele marketingu
- Jak platí Češi při nákupech? S bezkontaktními kartami patří mezi světové lídry, online se nechtějí vzdát dobírky
- Turbulentnímu období navzdory, Shoptet šel proti trhu a loni významně vyrostl
- Neodolatelně lákavé výprodeje budou letos naposledy, novela zamezí manipulaci s cenami
- Nejvýdělečnějším segmentem je prodej erotiky, v Česku boduje i za krize
- Zájem o zboží z druhé roky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
- Česká e-commerce stagnuje: Velcí hráči zažívají výkyvy, malí stabilně rostou
- Zájem o zboží z druhé ruky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
- Do Česka přichází trend D2C: firmy obchází prostředníky a loví zákazníky napřímo
- České banky ztratí do pěti let monopol na online platby, některé proto moderní platby komplikují
Poslední články z blogu
- Jak se Řeznictví u Bobra vypořádalo s výzvami online prodeje a zvládlo logistiku chlazených potravin
- Práce v Customer Care nemusí být nuda. Vyzpovídali jsme naše konzultanty
- Jak nachystat e-shop na příchod Google Analytics 4
- Daniel Sosýn: Místo dráhy lékaře začal vyrábět proteiny. Dnes má obrat 70 milionů i zářez ve Forbesu
- Petra Nulíčková: Jak neztrácet dobré zaměstnance a co s toxickými lidmi ve firmě?
- „Někdy se trefíš do brány, někdy tě soupeř srazí,“ říká o práci obchodníka Jakub Honzák
- Jak efektivně využít AI při práci v online marketingu a kdy se na ni úplně nespoléhat?
- Jak organicky uspět na TikToku
- Nezaplacené faktury: jak na vymáhání dlužných pohledávek?
- Vybíráte šablonu pro e-shop? Inspirujte se