E-shopy i letos stále rostou. Češi navzdory krizi investují do svého volného času
Platforma Shoptet hlásí za první kvartál letošního roku obrat e-shopů ve výši 15 mld. Kč, z toho 13 mld. Kč v Česku a téměř 2 mld. Kč na Slovensku. V porovnání s loňským rokem jde v součtu o nárůst o více než dvě miliardy korun, tedy zhruba o 17 %. Nejvýrazněji se zvedl prodej mobilních zařízení, a to až o 87 %. Celkem e-shopy v obou zemích obsloužily o 19 % zásilek více než loni. Vůbec největší nárůst v počtu objednávek – až o 118 % – hlásí segment erotických pomůcek. Populární jsou ale i sběratelské předměty nebo kosmetika.
Z meziročního srovnání prodejů e-shopů provozovaných pod hlavičkou platformy Shoptet je patrné, že odvětví e-commerce v Česku a na Slovensku nadále roste, a to i navzdory krizi. Souhrnný obrat internetových obchodů činil v prvním kvartále letošního roku přibližně 14,9 miliard korun – z toho bylo 13 miliard za český a 1,9 miliardy za slovenský trh. V porovnání se stejným obdobím v minulém roce se tak prodeje v součtu za obě země zvedly o 2,2 miliardy korun. Podobně je na tom i celkový počet objednávek – ten se oproti loňskému prvnímu kvartálu zvedl o 19 %. V Česku činil nárůst 18,2 %, na slovenském trhu dokonce 26,7 %. „E-shopy na technologických platformách našeho typu hlásí dlouhodobý nárůst. Na úkor velkých značek se zvětšil tržní podíl malých a středních podniků, který momentálně představuje zhruba 25 %. Nejrychleji rostou drobné e-shopy se specifickým sortimentem zboží a často úzce profilovanou komunitou zákazníků. V době, kdy lidé se znepokojením sledují vývoj cen, jim navíc online obchody nabízejí způsob, jak snadno a rychle najít tu nejvýhodnější nabídku,” vysvětluje současnou situaci ředitel Shoptetu Samuel Huba a dodává: „Díky tomu, že jsou malé e-shopy a značky s lokální působností naším primárním zaměřením, putuje dnes v Česku každá čtvrtá koruna v e-commerce právě přes Shoptet.“
Populární jsou potřeby pro volný čas
Ačkoliv trh jako celek roste, napříč různými typy produktů lze pozorovat velké rozdíly. Například prodeje mobilních zařízení šly meziročně nahoru o 83 %. Nárůst hlásí i e-shopy zaměřené na cestování (64 %) a gastronomii (72 %). Mezi trojici největších skokanů z hlediska počtu objednávek patří v prvním čtvrtletí erotické pomůcky (+112 %), které na první příčce vystřídaly sběratelské předměty (+57 %). Následuje je kosmetika (+50 %). „Podobně jako loni pozorujeme markantní nárůst volnočasového a rekreačního sektoru, byť třeba v případě cestování můžeme mluvit o mírném zpomalení trendu. Potřeby pro volný čas jsou však stále oblíbené i díky nástupu témat wellbeingu a vyváženosti osobního a pracovního života. Zároveň je z dat patrné i to, že lidé mají navzdory krizi a zdražování stále potřebu se odreagovat a investují do své duševní pohody,“ komentuje Samuel Huba. Pokles obratu oproti loňsku v prvním kvartálu zaznamenal segment lékáren (o 30 %), a tabáku (o 19 %).
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Češi o sebe více pečují. Roste zájem o kosmetiku, roli hraje kvalita a udržitelnost
- Polovina e-shopů nepečuje o svoji značku, třetina marketingový rozpočet ani neřeší
- Češi navzdory krizi více cestují a užívají si volného času. Při nákupech upřednostňuji malé a střední e-shopy
- Shoptet přichází s platebními terminály Shoptet Pay
- Nejúspěšnější akce roku v e-commerce v České republice - to je Reshoper 2023!
- Shoptet, Seyfor a Optimio vydávají know-how nabitého Průvodce úspěšného e-shopaře
- E-shopy i letos stále rostou. Češi navzdory krizi investují do svého volného času
- Shoptet má nového ředitele marketingu
- Jak platí Češi při nákupech? S bezkontaktními kartami patří mezi světové lídry, online se nechtějí vzdát dobírky
- Turbulentnímu období navzdory, Shoptet šel proti trhu a loni významně vyrostl
Poslední články z blogu
- Shoptet e-shopům nabízí krátkodobé financování. Nastartovat byznys tak bude ještě snazší
- Czechdesign: Chceme dostat kvalitní design do každé domácnosti. Cestou je i e-shop
- Platby na e-shopu: Seznamte se s metodou Click to Pay s Visa
- Průvodce krátkodobými akcemi ve Facebook reklamě
- Vše, co potřebujete vědět o Meta Ads k propagaci svého e-shopu
- Sociální sítě a vaše značka: Jak je propojit?
- 5 tipů, jak zvládnout nápor úkolů, když e-shop roste
- Proč dělat dobrý obsahový marketing? Konkurenční výhoda, která se vyplatí
- Spolupráci s Shoptet Partnery stále rozvíjíme. Jak to chodí v partnerském týmu?
- E-shop a Vánoce. Začněte s přípravou už v létě. Seznam nejdůležitějších kroků