Jak platí Češi při nákupech? S bezkontaktními kartami patří mezi světové lídry, online se nechtějí vzdát dobírky
Češi patří v Evropě i ve světě mezi technologické premianty. Alespoň co se moderních způsobů placení v obchodech týče. Ve využití bezkontaktních platebních karet se ČR pohybuje v Evropě na 3. místě, ve světě pak na 4. pozici. Při nakupování na internetu rovněž drží jistý prim. Je jím oblíbenost dobírky, která však postupně klesá na významu a u obchodníků je silně neoblíbená.
„Český trh patří k těm nejvyspělejším na světě. Do nedávna jsme byli 1. v Evropě a 2. na světě v podílu bezkontaktních plateb kartami, nyní jsme asi na 3. nebo 4. místě. Obdobně tomu bylo s uvedením Apple Pay na tuzemském trhu. Po jeho spuštění zaznamenal obrovský počet registrací, který daleko překonal očekávání,” přibližuje Ondřej Buben, specialista na platby a vedoucí platebního řešení Shoptet Pay.
E-shopy nenáviděná dobírka
Zajímavý pohled a vývoj nabízí i přehled jednotlivých platebních metod. Ač jsou Češi progresivní s platebními kartami a technologiemi v kamenných obchodech, při placení na internetu je nejčastěji využívána dobírka. Z dlouhodobého hlediska její poměr klesá, nicméně stále tvoří třetinu všech provedených plateb. Aktuálně to je 34,2 % (o rok dříve to bylo 35,8 %).
Ondřej Buben k tomu říká: “Dobírka je e-shopy téměř nenáviděná. Někteří zákazníci na ní ovšem nedají dopustit, a proto ji e-shopy stále udržují. Objevují se ovšem pomalu trendy, hlavně u e-shopů, které více rostou a jejich cílovou skupinou je nižší či střední věk, kdy si prodejce dovolí dobírku vypnout. U e-shopů, které jsou menší, panuje silná konkurence a jejich klientela je starší. Zde se proto bez dobírky fungovat zatím nedá.”
Nutno dodat, že dobírka jako taková je relikt typický pro Česko a Slovensko. Dlouhodobě má ambivalentní postavení. Zákazníkům sice umožňuje zaplatit za zboží v momentě převzetí, nicméně obchodníkům způsobuje značné problémy. Především tím, že pokud zákazník balíček doručený na poštu nepřevezme, po nějaké době se automaticky vrací k doručovateli. Vznikají tak nemalé finanční a administrativní náklady.
Roste oblíbenost platebních bran
Co se dalších plateb na internetu týče, na pomyslném druhém místě je platba skrze platební bránu. Ta si polepšila z 27 % na 31 %. U platby převodem, která drží třetí pozici, činí podíl obdobně jako před rokem necelých 29 %. Naopak platba hotovostí (tedy při vyzvednutí zboží na pobočce nebo kurýrovi do ruky) je na ústupu. Meziročně si pohoršila z necelých 8 procent na zhruba 5% podíl.
Dají se očekávat další novinky nebo změny? „V rámci platby kartou se kromě známých Google Pay a Apple Pay začíná rodit platební metoda Click to Pay, která usnadňuje právě platbu kartou a přináší i některé výhody, které například Google Pay a Apple Pay nemají,” dodává Ondřej Buben.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Shoptet má nového ředitele marketingu
- Jak platí Češi při nákupech? S bezkontaktními kartami patří mezi světové lídry, online se nechtějí vzdát dobírky
- Turbulentnímu období navzdory, Shoptet šel proti trhu a loni významně vyrostl
- Neodolatelně lákavé výprodeje budou letos naposledy, novela zamezí manipulaci s cenami
- Nejvýdělečnějším segmentem je prodej erotiky, v Česku boduje i za krize
- Zájem o zboží z druhé roky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
- Česká e-commerce stagnuje: Velcí hráči zažívají výkyvy, malí stabilně rostou
- Zájem o zboží z druhé ruky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
- Do Česka přichází trend D2C: firmy obchází prostředníky a loví zákazníky napřímo
- České banky ztratí do pěti let monopol na online platby, některé proto moderní platby komplikují
Poslední články z blogu
- „Chceme otevřít online podnikání lidem, kteří si na to zatím netroufli,“ říká šéf produktu Tomáš Mitana
- Velký průvodce chybami v reklamách na Facebooku a Instagramu
- Transakční e-maily: jak je využít na maximum?
- Reshoper 2023 se blíží. Odborníci poradí, jak s e-shopem vydělávat a růst
- Přechod na Shoptet? Specialista provede celým procesem
- Jak na úspěšný e-shop? V Shoptetu radí speciální tým
- „E-shop je pro mě velká věc. Lidé si radši koupí knížku přímo ode mě než v knihkupectví,“ říká Jaroslav Kmenta
- Co jako OSVČ přichystat k podání daňového přiznání z příjmů?
- Jak na reklamace a odstoupení od smlouvy. Co je nového, přiblíží Petra Dolejšová
- Vychytávky pro marketingové kampaně