Jak si vede e-commerce v ČR? Výzkum stavu pro rok 2014
Praha, 7. listopadu 2014 – Nakupování přes internet se stalo již běžnou součástí života většiny lidí. Alespoň jednou přes e-shop nakoupilo 96 % Čechů, pravidelně pak možnost objednat si vybrané zboží online využívá skoro polovina nich. Průměrná cena jedné objednávky je 1 712 korun a lidé nejčastěji využívají jako způsob platby bankovní převod a dobírku, a to v 32 resp. 27 % případů. Nákupy přes internet jsou oblíbené především díky úspoře času a snadnému srovnání cen. Podle předběžných prognóz bude obrat všech českých e-shopů v roce 2014 celkem činit asi 80 miliard korun.
V České republice měsíčně používá internet přes 6,5 milionů obyvatel. Skoro polovina z nich, 3 miliony, přistupuje na internet z mobilních zařízení. Co se samotného nakupování v e-shopech týká, minimálně jednou ročně si něco přes internet pořídí až 96 % Čechů, 46 % pak nakupuje online alespoň jednou v měsíci. O něco častěji než muži na internetu nakupují ženy.
Nejčastějším důvodem, proč lidé nakupují prostřednictvím e-shopů, jsou možnost srovnání nabídek obchodů (28 % nakupujících) a také úspora času, kterou jako hlavní výhodu označilo 21 % nakupujících. Výhodnější ceny jsou překvapivě až na pátém místě žebříčku výhod s pouze 9 % podílu.
Konkrétní e-shop lidé vybírají podle několika kritérií. Významnou roli hrají recenze předchozích zákazníků. Nabízí-li internetový obchod dopravu zdarma při realizaci větší objednávky, jsou lidé ochotni nakoupit více, než měli původně v plánu. Jednou
z významných součástí internetového obchodu je také jejich zobrazování ve vyhledávačích a srovnávačích zboží, skrze ně totiž také přichází velké množství zákazníků.
Mezi nejčastější položky, které se ve virtuálních košících Čechů objevují, patří oblečení, počítače a sportovní oblečení a vybavení. Obvyklý nákup zboží na internetu je do výše 2 000 korun. Průměrná hodnota jedné objednávky činí 1 712 korun, za poslední rok se tak zvýšila o zhruba 5 %. Zvýšení může být dáno mimo jiné tím, že se lidé naučili přes internet nakupovat také věci běžné denní potřeby, které jsou lacinější, a online nakupují častěji než dříve.
„V současné době se odhaduje, že je v Česku přes 37 tisíc internetových obchodů, jen během letošního roku jich až dva tisíce přibylo. Pro rok 2014 se obrat v e-komerci odhaduje na 80 miliard korun, což je o zhruba 15 % více, než v roce 2013. Můžeme tedy říci, že nakupování online se v České republice těší stále větší oblibě,“ komentuje situaci Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Šanci stát se e-shopem s nejvyšším ročním obratem má v roce 2014 opět Alza.cz (v roce 2013 dosáhl obratu 9,2 miliard korun) a na druhém místě je s 8 miliardami Mall.cz. „Z celkového maloobchodního prodeje (zhruba 900 miliard podle ČSÚ) tvořily v roce 2013 e-shopy okolo 7 % a jejich podíl se bude i nadále zvyšovat. Online prodej je velmi atraktivní oblastí obchodních služeb, nástup mobilních zařízení velmi oblíbených u mladých generací navíc znamená, že podíl elektronického obchodování bude stále významně stoupat,” dodává Uďan.
Populární i nadále zůstává nákup zboží na dobírku, její obliba ale pomalu klesá a lidé začínají čím dál tím častěji platit pomocí platební karty nebo prostřednictvím bezhotovostních převodů. „I přesto, že dobírka patří k dražším způsobům platby, Češi ji stále hojně využívají. Neustále se ale pracuje na tom, aby byly bezhotovostní platby pro zákazníky co nejjednodušší a nejbezpečnější, a aby je tudíž využívali co možná nejčastěji. My například spolupracujeme se službou PayU, která představuje jeden z velmi snadných způsobů, jak za své zboží zaplatit online,“ říká Miroslav Uďan.
Právě obava ze zneužití nejen platebních, ale také osobních údajů, je jedním z důvodů, proč někteří lidé na internetu raději nenakupují. Jako největší problém však Češi vidí fakt, že si nemohou vybranou věc prohlédnout, osahat a vyzkoušet, jak uvedlo 50 % dotazovaných. Mezi další závažné nedostatky online nakupování patří neochota platit poštovné, obavy z reklamací a vrácení peněz či bariéra v podobě nutné registrace
v e-shopu.
Co se týká technického řešení jednotlivých českých e-shopů, vítězí zde pronájem již hotových šablon. Díky tomuto komerčnímu řešení funguje více než polovina internetových obchodů (56 %). Zhruba 38 % stojí na Open Source základě a asi 6 % jich vzniklo individuálně. Kamenem úrazu se při provozování e-shopu zhruba pro tři čtvrtiny majitelů stane neznalost online marketingu. „Mezi lidmi stále panuje představa, že založit si e-shop je záležitostí jednoho odpoledne. Až tak jednoduché to ale není. Je potřeba se předem velmi dobře připravit na všechny možné situace, které mohou nastat,“ říká Miroslav Uďan.
O průzkumu
Data v průzkumu “Stav e-commerce v ČR v roce 2014” zkompletoval tým Miroslava Uďana (služba Shoptet.cz). Výsledky průzkumu jsou založeny na datech: APEK, Srovname.cz, PayU, Heureka.cz, Český statistický úřad, Netmonitor a interního průzkumu služby Shoptet.cz.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Respirátory o víkendu na internetu hledalo 600 tisíc lidí, zájem je hlavně o balení po pěti a deseti kusech
- Před Valentýnem se v e-shopech daří erotickým deskovým hrám, online nákupy květin vzrostou až o třetinu
- Česká e-commerce získá další impulz k rozvoji, e-shopová jednička Shoptet pomáhá začínajícím e-shopařům vzdělávacím projektem
- E-shopy na platformě Shoptet loni prodaly za 36 miliard korun, meziročně zvýšily celkový obrat o polovinu
- Nové dvoufaktorové ověření totožnosti může krátkodobě snížit podíl plateb kartou v e-shopech až o deset procentních bodů
- Češi loni v e-shopech utratili rekordních 217 miliard, zájem vzrostl hlavně o nákup potravin online
- Češi před Vánoci utratili v e-shopech téměř 70 miliard korun, na jednoho obyvatele připadají tři objednávky
- Nejčastějšími dárky z e-shopů budou chytré hodinky, robotické vysavače i poukazy, více než polovina nákupů je z mobilů
- Rekordní den předvánočních nákupů v e-shopech přišel dříve než loni, Češi včera nakoupili za jeden a půl miliardy
- Slevy během Black Friday dosáhnou ve velkých e-shopech 35 %, týkat se ale budou hlavně výprodejového zboží
Poslední články z blogu
- Když e-shop mění jméno: Jak se z Nemléko stal Optimistic
- Únorové novinky
- Vydělat milion za rok? Když se člověk snaží, nemá to limit
- Nová architektura a expanze? Výzvy, kdy určujeme směr na roky dopředu, říká CTO Filip Kopecký
- Proč si Josef Hojdar svůj e-shop s doplňky z mramoru vytesal na Shoptetu a jak mu pomáhá v podnikání?
- Platební metody a platební brány v roce 2021
- Migrace e-shopu s prémiovým kuchyňským nádobím na Shoptet řešení – případová studie
- Stone Imperial: Více než placená reklama se mi dosud osvědčilo doporučování spokojenými klienty
- Vlastní výroba potravin: jak založit živnost a provozovnu – 1. díl
- Lednové novinky