Nedostatek IT specialistů brzdí dvě třetiny českých firem
PRAHA - Až dvě třetiny českých firem hlásí, že jim akutně chybí IT odborníci. Jak se tento nedostatek projevuje na trhu? Především pomalejším růstem firem, až po skokové nárůsty mezd, které si už mnohé firmy nemohou dovolit. Podle odhadů Shoptetu až polovina všech českých firem musela kvůli nedostatku IT odborníků přehodnotit své obchodní plány.
“Dvě třetiny českých firem jsou závislé na IT, což je i náš případ. Chybí nám několik lidí, takže jsme museli upravit naše plány týkající se vydávání novinek a přidaných služeb pro eshopy,” popisuje ředitel Shoptetu Miroslav Uďan a doplňuje: “Odhaduji, že kvůli dlouhodobě napjaté situaci na trhu práce je většina firem až v ročním skluzu s vývojem, což má samozřejmě za následek i to, že by mohly mít lepší než doposud vykazované obchodní výsledky.” Právě na Shoptetu běží aktuálně více než polovina české e-commerce. Přestože celé odvětví stejně jako samotná firma rostou meziročně dvouciferným tempem, jejich další růst je z velké části závislý na IT.
Co to v praxi pro jednotlivé firmy znamená? “Těžší nábor, vyšší kompenzace a pomalejší odbavování produktového vývoje,” stručně shrnuje Boroš, ředitel společnosti Retino.
Sto tisíc za vývojáře
Průměrná hrubá měsíční mzda v ČR podle statistického úřadu vystoupala během letošního druhého čtvrtletí na 34 105 korun. V oblasti IT se však mzdy pohybují i několikanásobně výše. To samozřejmě ztěžuje i samotný nábor nových lidí, jak potvrzuje například Vladimír Šandera, spoluzakladatel Smartsupp.com: “V rozumné míře zvyšujeme platy. Ale i přesto hodně lidí musíme při náboru rovnou vyřadit z výběru, protože chtějí velmi vysoké platové ohodnocení, například z aktualniho náboru react vývojáře máme zkušenost, že mnoho lidí si říká měsíčně o 100 000 Kč a více. Kvůli nedostatku lidí jsme rozjeli nábor na více platformách, což nás stojí více peněz a času.”
Firmy tak často přistupují k náboru externistů na částečný úvazek, případně najímají externí agentury, které dostávají na starosti celé projekty. Jak ale upozorňuje například Boroš z Retina, z dlouhodobého hlediska není využití externistů efektivní. “Veškerý vývoj děláme sami, případně i s externisty, kteří s námi ale většinou pracují dlouhodobě. Part-time děláme taky, ale minimálně 20 hodin týdně, méně pro nás moc nedává smysl. Přestože je to těžší cesta, musíme si prostě najít chytré lidi a vzdělat si je,” věří ředitel Retina.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků
- AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?
- E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
- Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu
- Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst
- Rychlé, pohodlné a bezpečné online nakupování během Black Friday
- Dosahují milionových obratů výrobou kvalitních potravin s přípravou začali doma během pandemie
- Úspěšní podnikatelé jako výzva k online podnikání – nová kampaň Shoptetu
- Zájem Čechů o nákup na malých a středně velkých e-shopech stále roste. Rádi objevují unikátní produkty a služby
- Češi o sebe více pečují. Roste zájem o kosmetiku, roli hraje kvalita a udržitelnost
Poslední články z blogu
- Spolupráce se Shoptet Partnery je pro nás klíčová, i proto potřebuje tým posilu
- SEO nebo PPC? Do čeho se vašemu e-shopu vyplatí investovat?
- Reshoper 2024: Co dělají jinak e-shopy, které rostou i v nepředvídatelné době?
- Retence aneb Jak mít spokojeného zákazníka, který pravidelně nakupuje
- Jak efektivně řešit chybové stránky 404?
- „Dobrý lídr inspiruje v profesní i osobní rovině,“ říká šéf slovenského Salesu
- SEO v roce 2024 – jeho proměny i konstanty
- Co jako OSVČ přichystat k podání daňového přiznání z příjmů?
- Smlouvy s dodavateli a distributory. Co si pohlídat z hlediska práva?
- Google Consent Mode v2 a konec cookies třetích stran. Co znamenají pro váš e-shop?