Poslední článek na blogu

Spolupráce se Shoptet Partnery je pro nás klíčová, i proto potřebuje tým posilu 

Odebírat novinky e-mailem

Nevyplňujte toto pole:
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů
 

Neodolatelně lákavé výprodeje budou letos naposledy, novela zamezí manipulaci s cenami

15. listopadu 2022
 

PRAHA - Neodolatelné slevy v desítkách procent během nákupní horečky zvané Black Friday budou brzy spíše minulostí. Umělé ohýbání cen, ke kterému běžně docházelo, nově zamezí takzvaná tlačítková novela. Průměrná výše slev se tak sníží. Novela tak pomůže narovnat trh, tedy rozdíly mezi velkými a malými prodejci.  Kromě regulace výprodejů zamezí falešným recenzím a upřesňuje odstupování od koupě nebo reklamace, jak upozorňuje společnost Shoptet.

Novelu zákona, kterou v listopadu schválil Senát a aktuálně čeká na podpis prezidenta, by měla být účinná přibližně na přelomu roku.  Lákavé, byť často na oko dělané slevy, by tak postupně měly zmizet. “Věříme, že dojde k narovnání trhu ve prospěch malých a středně velkých obchodníků, kteří neměli takové možnosti a vliv jako největší hráči,” přibližuje ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba.

Jak se tedy budou nastavovat výprodejové ceny?

“Doposud se mohlo pracovat se slevou, která se počítala jen z doporučené prodejní ceny, nebo šlo o slevu oproti historicky nejvyšší ceně, za kterou e-shop věc kdy prodával. Výjimkou nebylo ani zcela umělé navyšování cen. To všechno končí. Nově se zavádí pravidlo 30 dnů. Slevu tak musíte počítat z nejnižší ceny, za kterou jste produkt prodávali ve slevě v předcházejících 30 dnech,” přibližuje Huba.

Obdobně je tomu i s recenzemi. Ty se staly v průběhu let jedním z klíčových kritérií, které rozhoduje, zda zákazník opravdu nakoupí. Obchodníci si to uvědomovali, tudíž i v této oblasti docházelo k tomu, že mnohé recenze byly podvodné. “Pokud chtějí nejen e-shopy používat recenze, budou muset ověřovat, jestli recenze opravdu pocházejí od kupujících, kteří fakticky koupili produkt,” upozorňuje ředitel Shoptetu.

Další důležitou oblastí, kterou novela mění, je oblast reklamací a odstupování od smluv. V posledním zmíněném bodě jsou nově lépe chráněni prodejci. Ti se totiž běžně setkávali s tím, že během 14denní lhůty zákazníci zboží používali a pak si nechali peníze vrátit.

“Lidé tak nezřídka vraceli ‘prošlápnuté’ boty nebo otevřené parfémy. Nicméně i tak musel e-shop vrátit plnou kupní cenu a na skladě mu zůstalo prakticky neprodejné zboží. To se s novelou mění. Nově může zákazník zboží vyzkoušet obdobně jako v kamenné prodejně, ale s tím rozdílem, že se s věcmi pouze ‘seznámí’. Tedy boty na nohou může zkusit, ale už v nich dále nesmí ven chodit. Pokud je k výrobku přiložen tester daného zboží, jako třeba krémy, parfémy, šampony a podobně, musí zákazník pro seznámení použít tento tester,” popisuje Huba s tím, že pokud se zákazník rozhodne otevřít celé balení, bude muset nově počítat s tím, že sice může stále odstoupit od koupě, ale prodejce může započítat snížení hodnoty produktu.

Přehlednější je i systém reklamací. Pokud má zboží vadu, může si zákazník vybrat, zda chce opravu nebo dodání nového kusu. Může se ale stát, že zákazníkem zvolená varianta je nemožná, protože si vybral, že chce novou věc, ale ta už není skladem, případně je tato varianta nepřiměřeně nákladná. Například chce výměnu celého produktu a přitom stačí „utáhnout šroubek” nebo dodat chybějící součástku. “V takovém případě může prodejce rozhodnout o odbavení druhým způsobem, tedy věc opravit a nevyměňovat, nebo nápravu odmítnout,” uzavírá ředitel Shoptetu.

Kontakt pro novináře

pr@shoptet.cz

Sledujte nás

FacebookTwitterYoutubeRss