Obrat českých e-shopů přesáhl ve třetím čtvrtletí 46 miliard korun. Zájem byl o investiční zlato a numismatiku
Oblast e-commerce v České republice nadále roste. Ve třetím čtvrtletí letošního roku dosáhl obrat tuzemských e-shopů 46,77 miliard korun, což je o 20 procent více než v předpandemickém roce 2019. Během léta, které je obvykle nejslabším obdobím roku, přibylo v Česku 2 860 nových e-shopů. Podle společnosti Shoptet jich zde aktuálně funguje 42 173.
I přes rekordní výsledky v roce 2020 se českým e-shopům stále daří růst. Covidová opatření oblasti e-commerce bezpochyby pomohla v rychlejším růstu, i přesto si však e-shopy i ve třetím čtvrtletí letošního roku dokázaly v meziročním srovnání udržet rostoucí tendenci.
„Situace okolo koronaviru bezpochyby pomohla odvětví e-commerce k rychlejšímu růstu. Nárůst ve třetím kvartálu letošního roku sice zpomalil, ale v meziročním srovnání se obrat e-shopů stále zvyšuje,” komentuje vývoj Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet, která má pod svými křídly již více než 28 000 e-shopů a působí v Česku, na Slovensku a Maďarsku.
„Předvánoční nakupování a s tím spojená přeprava zásilek je pro celou e-commerce vždy obrovská výzva. V letošním roce bude s uspokojením poptávky pomáhat stále rostoucí síť automatických výdejních boxů. Vidíme to na našich Z-BOXech, do kterých jsme od loňského podzimu doručili již téměř milion zásilek. Klienti na na nich oceňují to, že jsou bezobslužné a nepotřebují být pro svůj provoz napojení na elektrickou síť, výhodou je také samozřejmě jejich dostupnost v režimu 24/7,“ říká Milan Šmíd, marketingový ředitel společnosti Packeta, majitele Zásilkovny.
Nárůst oproti roku 2019 je i v letním období výrazný
Oproti druhému čtvrtletí letošního roku zaznamenaly e-shopy v červenci, srpnu a září pokles nákupů, což potvrzuje i snížení ceny za průměrnou objednávku. Za tu lidé ve třetím čtvrtletí utratili v průměru 1 759 Kč. V letošním roce byla tato částka nejvyšší v květnu, kdy se vyšplhala na 2 080 Kč. Zároveň se v daném období rozšířil trh o 2 860 nových e-shopů.
„Letní měsíce v e-commerce znamenají ve srovnání se zbytkem roku povětšinou nižší tržby a ani letošní rok není výjimkou. Pokud však srovnáme stejné období v roce 2019, tedy před všemi proti covidovými opatřeními, je nárůst tržeb výrazný, a to přibližně o 20 %. Lidé si online nákupy oblíbili a e-commerce má v sobě i do budoucna velký potenciál,” říká Huba.
Vzrostl zájem o nepeněžní investice
Nejvíce rostoucí kategorií v daném období ve srovnání s druhým čtvrtletím letošního roku byla oblast sběratelství. A to konkrétně o 145 procent. Nárůst se týkal zejména e-shopů, které nabízejí investiční zlato a numismatiku.
„Nárůst zájmu o drahé kovy v podobě mincí nebo slitků pozorujeme již od prvního čtvrtletí roku 2019 a pokračuje i v současné době. V souvislosti s omezeními, které byly zavedeny na základě opatření COVID, se spousta klientů přesunula do online prostoru. Pro Českou mincovnu to znamenalo nárůst prodejů přes e-shop o více jak 30 procent. K významným vlivům zvýšeného zájmu o ryzí kovy v poslední době přibývá i mediální informace ohledně míry inflace,“ říká Jaroslav Černý z České mincovny.
Druhý největší mezikvartální nárůst (o 37 procent) zaznamenaly e-shopy s erotickým zbožím. „O třetí místo se dělí sektor cestování a kosmetiky, oba vzrostly zhruba o 28 %. Naopak nejvyšší pokles pocítila kategorie květin a zahradničení,” doplňuje Huba.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Shoptet má nového ředitele marketingu
- Jak platí Češi při nákupech? S bezkontaktními kartami patří mezi světové lídry, online se nechtějí vzdát dobírky
- Turbulentnímu období navzdory, Shoptet šel proti trhu a loni významně vyrostl
- Neodolatelně lákavé výprodeje budou letos naposledy, novela zamezí manipulaci s cenami
- Nejvýdělečnějším segmentem je prodej erotiky, v Česku boduje i za krize
- Zájem o zboží z druhé roky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
- Česká e-commerce stagnuje: Velcí hráči zažívají výkyvy, malí stabilně rostou
- Zájem o zboží z druhé ruky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
- Do Česka přichází trend D2C: firmy obchází prostředníky a loví zákazníky napřímo
- České banky ztratí do pěti let monopol na online platby, některé proto moderní platby komplikují
Poslední články z blogu
- Jak se Řeznictví u Bobra vypořádalo s výzvami online prodeje a zvládlo logistiku chlazených potravin
- Práce v Customer Care nemusí být nuda. Vyzpovídali jsme naše konzultanty
- Jak nachystat e-shop na příchod Google Analytics 4
- Daniel Sosýn: Místo dráhy lékaře začal vyrábět proteiny. Dnes má obrat 70 milionů i zářez ve Forbesu
- Petra Nulíčková: Jak neztrácet dobré zaměstnance a co s toxickými lidmi ve firmě?
- „Někdy se trefíš do brány, někdy tě soupeř srazí,“ říká o práci obchodníka Jakub Honzák
- Jak efektivně využít AI při práci v online marketingu a kdy se na ni úplně nespoléhat?
- Jak organicky uspět na TikToku
- Nezaplacené faktury: jak na vymáhání dlužných pohledávek?
- Vybíráte šablonu pro e-shop? Inspirujte se