Pololetní obrat české e-commerce se meziročně zvýšil o třetinu na 83 miliard korun, největší podíl patří prodejům elektroniky
Obrat české e-commerce se v letošním prvním pololetí meziročně zvýšil o 31 % na 83 miliard korun. Vyplývá to ze statistik největšího českého poskytovatele e-shopových řešení Shoptet, poměrově přepočtených dle jeho vlastního podílu na trhu. Mezi kategoriemi zboží se nejvíce dařilo elektronice s podílem 32 % na celkovém obratu. Největší meziroční nárůst online prodejů, zejména vlivem koronavirové pandemie, zaznamenala v prvním pololetí kategorie jídla a pití (o 120 %). Online platby kartou s podílem 32 % podle Shoptetu překonaly dobírku (31 %) a více než polovina objednávek (53 %) přišla z mobilních zařízení.
Podle odhadů společnosti Shoptet dosáhl český trh e-commerce za letošní první pololetí o téměř třetinu (31 %) vyššího obratu než za stejné období loni. Celkem tak činil zhruba 83 miliard korun. „Ve statistikách vycházíme z našeho zhruba polovičního podílu na trhu co do počtu e-shopů. Ten držíme díky přibližně 21 a půl tisícům e-shopů na naší platformě, které v letošním roce dosáhnou obratu zhruba 28 miliard korun. V první polovině roku jsme u nás registrovali pět tisíc nových internetových obchodů, což je dvojnásobek oproti stejnému období loni,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
První místo si drží elektronika
Největší podíl na celkovém obratu e-commerce si v prvním letošním půlroce tradičně drží elektronika, a to s 32 %. Po ní následují potřeby pro dům a zahradu (18 %) a oblečení spolu s dalším módním zbožím (13 %). Pětici nejsilnějších kategorií uzavírá auto-moto zboží (7 %) a sportovní vybavení (6 %). „Pokud bychom se však podívali na nejrychleji rostoucí kategorie, první příčka patří jídlu a pití s meziročním nárůstem sto dvacet procent. Za tím stojí především protiepidemická opatření, kvůli kterým Češi jídlo více nakupovali online. Týká se to i drogerie, jejíž meziroční obrat stoupl v prvním pololetí o šedesát procent,“ vysvětluje Miroslav Uďan.
Nárůst prodejů dezinfekce i šicích strojů
Ještě výraznější meziroční nárůsty obratů se týkají některých specifických podkategorií zboží, za kterými opět stojí koronavirová pandemie. Například u prodejů dezinfekce překonal letošní pololetní obrat o 3200 % ten loňský. U rukavic a ochranných pomůcek zase nárůst činil 2400 %. Výrazně více se oproti loňsku prodávaly také šicí stroje (nárůst 1900 %) nebo domácí pekárny (nárůst 800 %). „A přímo antibakteriální gely, po kterých byla během pandemie extrémní poptávka, zaznamenaly za první půlrok meziroční nárůst obratu o sedm set procent,“ dodává Miroslav Uďan.
Průměrný nákup o 241 korun dražší
Letošní průměrná objednávka přesáhla podle dat Shoptetu za první pololetí loňskou objednávku ze stejného období o 241 korun. Konkrétně dosahovala výše 2117 korun oproti loňským 1876 korunám. Mezi platebními metodami překonaly platby kartou s podílem 32 % stále oblíbenou dobírku (31 %). Necelou čtvrtinu plateb (24 %) tvořily bankovní převody, zbylých 13 % potom hotovost včetně odložených plateb. Více než polovina objednávek (53 %) přišla v prvním pololetí z mobilních zařízení.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků
- AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?
- E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
- Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu
- Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst
- Rychlé, pohodlné a bezpečné online nakupování během Black Friday
- Dosahují milionových obratů výrobou kvalitních potravin s přípravou začali doma během pandemie
- Úspěšní podnikatelé jako výzva k online podnikání – nová kampaň Shoptetu
- Zájem Čechů o nákup na malých a středně velkých e-shopech stále roste. Rádi objevují unikátní produkty a služby
- Češi o sebe více pečují. Roste zájem o kosmetiku, roli hraje kvalita a udržitelnost
Poslední články z blogu
- SEO nebo PPC? Do čeho se vašemu e-shopu vyplatí investovat?
- Reshoper 2024: Co dělají jinak e-shopy, které rostou i v nepředvídatelné době?
- Retence aneb Jak mít spokojeného zákazníka, který pravidelně nakupuje
- Jak efektivně řešit chybové stránky 404?
- „Dobrý lídr inspiruje v profesní i osobní rovině,“ říká šéf slovenského Salesu
- SEO v roce 2024 – jeho proměny i konstanty
- Co jako OSVČ přichystat k podání daňového přiznání z příjmů?
- Smlouvy s dodavateli a distributory. Co si pohlídat z hlediska práva?
- Google Consent Mode v2 a konec cookies třetích stran. Co znamenají pro váš e-shop?
- „E-shopy se snaží dostat co nejvíc lidí a co nejlevněji na web. To ale nestačí.“ Lukáš Pítra o zákaznické zkušenosti