Poslední článek na blogu

PPC reklama II – pro pokročilé

Odebírat novinky e-mailem

Nevyplňujte toto pole:
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů
 

Slevy v ČR: Nejvýhodnější akce jsou na privátní značky, jinak byly letní slevy třetinové

4. září 2019
 

PRAHA - Letní výprodeje bývají pro obchodníky druhými svátky v roce. Těmi prvními a nejdůležitějšími jsou tradičně Vánoce. Přestože výprodeje tradičně lákají na obří slevy, statistik ukazují, že realita je někde jinde. Průměrné slevy v online obchodech byly zhruba 35 %. Upozorňuje na to Shoptet, největší česká platforma s e-shopovým řešením.

Na její platformě běží již 18 tisíc e-shopů z aktuálně celkových 42 000 v ČR. Z dat Shoptetu vyplývá, že online obchodníci nejvíce zlevňovali oblečení a to v průměru o 37 %. “Průměr trochu kazí dražší sportovní značky, které tolik nezlevňují. Průměr se zde pohybuje mezi 5 až 10 %. Nicméně jde o nejžádanější produkty,” komentuje ředitel Shoptetu Miroslav Uďan s tím, že největší slevy ve výši 50 a více procent bývají spíše iluzorní. “Za nejvýhodnější ceny se nejčastěji prodávají privátní značky. Jejich životní cyklus v e-shopu bývá nejdramatičtější. Za plnou cenu bývají dostupné jen jistou chvíli a pak poměrně rychle začínají zlevňovat,” upozorňuje Uďan.

Krom oblečení bývají slevy nejvíce vidět v segmentu dům a zahrada, kde letošní průměr v online prodejích dosáhl 21 %. Cenu nahoře drží věci, na které nejsou prakticky žádné slevy, tedy primárně stavebnictví apod. Naopak obrovské výprodeje přesahující 50 % jsou pak na sezónní zboží jako bazény, zahradní nábytek apod.

Zajímavý pohled na vývoj cen nabízí segment elektronika, kde průměrné ceny padají o 18 %. Ale i zde jsou velké rozdíly. Například mobilní telefony s výjimkou vlajkových lodí na trhu a iPhonů zlevňují přibližně o 3-5 % měsíčně. Nejstabilnější je segment domácích mazlíčků, který téměř vůbec nepodléhá sezónám, takže zlevňuje jen pozvolna, letošní léto v průměru jen o 7 %.

Top segmenty a jejich průměrné slevy v online prodeji v létě 2019

segment

průměrná výše slevy

móda a oblečení

37 %

dům a zahrada

21 %

elektronika

18 %

dětské zboží

17 %

chovatelské potřeby

7 %

Zdroj: Shoptet

Jak slevy fungují v rámci ČR?

Zajímavý pohled nabízí rozložení zájmu o výhodně nabídky v rámci ČR. Poměr zákazníků k počtu obyvatel jednotlivých regionů ukazuje, že nejvýraznější slevové akce táhnou zejména lidi z nejchudších regionů, tedy konkrétně z Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje. Naopak v Praze je odezva výrazně nižší. Díky vyšší kupní síle je tam více lidí, kteří nakupují spontánně a beze slev.

To samozřejmě vysvětluje také princip, proč se dělají masové výprodeje. “Předně obchodníci potřebují vyprázdnit skladové zásoby před příchodem nové sezony. To je nejvíce patrné právě v oblasti módy. Dalším faktorem je, že slevy z principu přitahují zákazníky, kteří nakupují méně spontánně, tedy zejména proto, že musí více brát zřetel na svůj rozpočet,” vysvětluje Uďan.

Kontakt pro novináře

pr@shoptet.cz

Sledujte nás

FacebookTwitterGoogle+YoutubeRss