V českých e-shopech nejvíce porostou potraviny, drogerie a zdraví
Zatímco v poslední dekádě rostly v oblasti e-commerce zejména tradiční kategorie jako oblečení, bytové doplňky či sportovní vybavení. Tu následujících poznamená růst úžeji specializovaných obchodů. Zejména v těch oblastech, která byla doposud pro kamenné obchody tolik typická - tedy potraviny, drogerie a výživové doplňky a věci spojené s péčí o zdraví. Jen letos posílí o desítky procent meziročně.
“To je přitom zboží, které doposud zákazníci chodili nakupovat očima, tedy zejména čerstvé. Případně si byli zvyklí dojít pro radu nebo konzultaci. Jako je tomu právě v drogistickém zboží nebo s přípravky s péčí o tělo a zdraví obecně. Jenže právě tyhle zvyklosti se mění. Nejde přitom jen o úsporu času, ale spíše o fakt, že zákazníci si zvykli, že na internetu najdou nejvíce rad, návodů a hlavně recenzí a hondocení všeho druhu, takže radu od prodavačky vlastně nepotřebují, nebo o ni ani nestojí,” vyjmenovává důvody, proč porostou právě zmíněné kategorie, ředitel Shoptetu Miroslav Uďan.
Na původní české platformě běží již více než 16 000 e-shopů. Nejenže o desítky procent meziročně rostou prodeje ve zmíněných kategoriích, ale zejména pak i skokově přibývá takto zaměřených online obchodů. Nejčastěji je zakládají nadšenci v dané oblasti, případně majitelé e-shopů přicházejí se značkami, které na trhu nejsou běžně k sehnání a vidí v nich potenciál. Případně si e-shop zakládají přímo výrobci. “Jen na Shoptetu se v průběhu loňského roku v těchto kategoriích zaznamenali přes dvě stovky nových obchodníků takto úzce zaměřených,” potvrzuje Uďan.
Meziroční růst vybraných kategorií v e-commerce v roce 2019 |
|
Jídlo |
49 % |
Zdraví, drogerie |
27 % |
Dětské zboží |
24 % |
Češi milují hodnocení a kritiku na internetu
Co se týče komentářů a nejrůznějších hodnocení, Češi jsou v tomto ohledu aktivnější než ,nohé západní země. Souvisí to zejména s místní kulturou a vývojem internetu v tuzemsku. Již od konce devadesátých let, tedy s masovým rozšířením internetu ve školách a domácnostech byl silný fenomén chat. S tím, jak se komunikační platformy a možnosti proměňovaly, pozornost uživatelů se přesunula ke zpravodajství. “Dodnes je mnoho zpravodajských serverů zavalených diskuzními příspěvky pod jednotlivými články. Nesrovnatelně více, než je tomu obdobných projektů v zahraničí. Zkrátka Češi jsou zvyklí psát na internetu své názory a komentáře a tento trend je patrný i u hodnocení zboží,” připomíná Uďan.
Typickým ukazatelem úspěšného e-shopu jsou častá hodnocení uživatelů a dalším faktorem je silná podpora klientského servisu, který je schopný adekvátně a rychle odpovídat na dotazy nakupujících.
To potvrzují i data. Pokud bychom srovnali úspěšnost či samotnou návštěvnost jednotlivých online obchodů, které hodnocení pro zákazníky zveřejňují, s těmi, které vůbec žádné neuvádí, tak první zmíněné e-shopy vykazují o 30 % lepší výsledky v prodejích a návštěvnosti.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků
- AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?
- E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
- Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu
- Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst
- Rychlé, pohodlné a bezpečné online nakupování během Black Friday
- Dosahují milionových obratů výrobou kvalitních potravin s přípravou začali doma během pandemie
- Úspěšní podnikatelé jako výzva k online podnikání – nová kampaň Shoptetu
- Zájem Čechů o nákup na malých a středně velkých e-shopech stále roste. Rádi objevují unikátní produkty a služby
- Češi o sebe více pečují. Roste zájem o kosmetiku, roli hraje kvalita a udržitelnost
Poslední články z blogu
- Jak na doklady v Shoptetu? Zodpovídáme nejčastější dotazy
- Spolupráce se Shoptet Partnery je pro nás klíčová, i proto potřebuje tým posilu
- SEO nebo PPC? Do čeho se vašemu e-shopu vyplatí investovat?
- Reshoper 2024: Co dělají jinak e-shopy, které rostou i v nepředvídatelné době?
- Retence aneb Jak mít spokojeného zákazníka, který pravidelně nakupuje
- Jak efektivně řešit chybové stránky 404?
- „Dobrý lídr inspiruje v profesní i osobní rovině,“ říká šéf slovenského Salesu
- SEO v roce 2024 – jeho proměny i konstanty
- Co jako OSVČ přichystat k podání daňového přiznání z příjmů?
- Smlouvy s dodavateli a distributory. Co si pohlídat z hlediska práva?