Z e-shopů se stává práce na plný úvazek pro čím dál více lidí
V roce 2013 by se průměrný majitel e-shopu dal popsat jako muž ve věku 26–35 let, pro kterého je online prodej „vedlejšákem“ a jednoduchým způsobem, jak přinést do rodinného rozpočtu nějakou tu korunu navíc. To platí víceméně i nadále, nicméně se za tři roky událo mnoho změn, které mohou tento obraz brzy změnit.
Ačkoli e-shopařů-mužů je stále většina, ženy se nenechávají zahanbit a také se stále více noří to tajů internetového prodeje, v současné době již 36,7 % e-shopů vlastní ženy, přičemž v roce 2013 to bylo pouhých 29,2 %. „Ženy se dříve více obávaly, že kvůli nedostatečným technickým znalostem nezvládnou e-shop založit, proto tuto fázi často svěřovaly mužům a posléze se věnovaly až řešení problémů týkajících se samotného podnikání. Je ale vidět, že tento strach pomalu opadá a čím dál více žen zkouší rozjet byznys samy,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Co se otázky věku týče, od roku 2013 nedošlo k žádným zásadním změnám. 43,1 % majitelů e-shopů spadá do věkové kategorie 26–35 let, druhou nejpočetnější skupinou jsou lidé 36–45 let, těch je mezi e-shopaři 34,5 %. Pomalu ale roste také počet mladých e-shopařů, více než desetinu (11,6 %) e-shopů totiž provozují lidé do pětadvaceti let. „Od roku 2013 se jedná o nárůst v této věkové kategorii o dva procentní body, což se nemusí zdát jako zásadní rozdíl, ale i tak ukazuje, že se mladí lidé snaží stále více a více využít potenciální možnosti, které internetové připojení nabízí,“ vysvětluje Miroslav Uďan.
V roce 2013 byl e-shop zdrojem hlavních příjmů pro třetinu majitelů, dnes jejich počet narostl již na 42,3 %. „Nejedná se o nijak překvapivý vývoj, mnoho lidí si založí e-shop jako ‚bokovku‘, která se postupně přetaví v plnohodnotné zaměstnání, které majitele uživí. To se ale nestane ze dne na den, e-shop začne svému majiteli vydělávat v průměru po roce od spuštění,“ komentuje dále Miroslav Uďan.
Pro 63 % lidí není jejich současný e-shop první zkušeností s podnikáním, 35 % respondentů mělo již dříve jiný internetový obchod a 28 % podnikalo v jiném oboru. S tím úzce souvisí otázka kamenných prodejen – 19,8 % e-shopů vzniklo právě jako podpora kamenné prodejny (přičemž kamennou prodejnu vlastní 35,2 % majitelů e-shopů), pro 77,7 % lidí je e-shop hlavním zdrojem maloobchodních příjmů a 20,5 % e-shopů jsou velkoobchody. Mezi zboží, které e-shopaři nejčastěji prodávají, patří oblečení a módní doplňky (16 %), ostatní zboží (15 %), potřeby pro dům a zahradu (11 %), potraviny (6 %), elektro (6 %), sport a turistika (6 %) a auto-moto (6 %).
65 % dotázaných mělo štěstí a při rozjíždění e-shopu se nepotýkalo s žádnými nepříjemnostmi, třetina e-shopařů si však prošla různými trablemi, nejčastěji to byla jak neznalost internetového prostředí, tak neznalost trhu, marketingových strategií nebo obecného fungování obchodu. Dále začínajícím podnikatelům dělala problém byrokracie a nedostatečná viditelnost obchodu. Dosud svoje znalosti internetového marketingu za velmi dobré považuje pouhých 11 % dotázaných, 29 % si myslí, že jejich znalosti jsou dobré a 45,6 % označuje svoje znalosti jako průměrné.
V 95 % případů si e-shopaři informace o marketingu hledají na internetu, 30,8 % z nich navíc navštěvuje různé semináře a 28,3 % internetových podnikatelů hledají odpovědi na své otázky v knihách. Za internetový marketing zaplatí měsíčně 24,3 % respondentů maximálně 1 000 Kč a dalších 34,5 % se vejde do 5 000 Kč měsíčně. „Je vidět, že v současné době je založení a vedení e-shopu nejen snadné, ale i vcelku laciné. Samozřejmě, že velké společnosti utrácejí za své e-shopy sta tisíce měsíčně, pokud vám ale nejde o to porazit největší e-shopy v zemi, získáte za pár tisícovek opravdu hodně muziky,“ komentuje Miroslav Uďan.
O společnosti Shoptet
Shoptet se na českém trhu specializuje na pronájem e-shopových řešení, která jsou oblíbená zejména pro jednoduché a intuitivní ovládání. Pronájem internetového obchodu zahrnuje širokou škálu služeb, jako například napojení na ekonomické systémy, různé platební metody a také propojení se sociálními sítěmi a aukčním portálem Aukro.cz. V současné chvíli má Shoptet.cz v portfoliu více než 7 900 aktivních e-shopů, což tvoří zhruba 20 % komerčních řešení na českém trhu. Mezi prvními v ČR nabízí službu, která umožňuje správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho systém. Majoritním vlastníkem společnosti Shoptet.cz je investor Ondřej Tomek.
Více informací o společnosti Shoptet.cz najdete vždy na www.shoptet.cz
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Shoptet se pouští do nového byznysu, zjednoduší přepravu zásilek
- Shoptet Kampaně: Nový nástroj, který přibližuje e-shopy velkým hráčům
- Češi investují do svého zdraví: vitaminy, proteiny a krabičkové diety jsou novým trendem
- Ekonomické krizi navzdory: Shoptet vykázal rekordní výsledky
- Češi se předzásobují medvídky HHC
- Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků
- AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?
- E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
- Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu
- Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst
Poslední články z blogu
- Plátce DPH čekají od ledna 2025 změny v registraci k dani
- Nákupní chování v e-shopu. Kde pomůže psychologie v marketingu?
- Nedokončené platby? AI operátor JARABOT zachránil za měsíc 510 objednávek za 528 085 Kč
- Jak v e-shopu pracovat se slevami? Co ukázala studie mezi e-shopaři
- Jednodušší expedice zásilek? Jsou tu Shoptet Balíky
- Jak na DPH u dárků, vzorků, slev či dárkových poukazů, které na e-shopu nabízíte
- Připravte své Shoptet Kampaně, ať vám vytěží Black Friday
- Zákulisí Shoptet Marketplace: Jak funguje vývoj a správa doplňků?
- Black Friday a Vánoce: Jak z e-mailingu během sezóny dostat maximum
- Shoptet Kampaně: jak pomáhají e-shopům k lepším výsledkům?