Zájem o zboží z druhé roky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
PRAHA – Dramaticky sílící inflace a k tomu zhoršující se tuzemská ekonomika skokově přihrávají nové zákazníky v segmentu použitého zboží. Jen v letošním roce rostou počty objednávek v second handech nebo obchodech s repasovanými počítači a staršími telefony v průměru o 20 %. Shoptet odhaduje, že tento trend je teprve na vzestupu a v následujícím roce může celý segment růst o další desítky procent.
“Pro část zákazníků je použité zboží příležitostí, jak ušetřit, ale přitom si stále pořídit něco nového. Případně si přivydělat prodejem věcí, které už nepotřebují, ale stále ještě mají nějakou hodnotu. Zároveň má tento segment potenciál být příležitostí pro nové nápady a podnikavce. Proto očekáváme růst nejen poptávky, ale navyšující se počty nových obchodů,” potvrzuje Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet.
Jeho slova potvrzuje například Tomáš Netopil z marketingu obchodu Počítárna.cz, který se specializuje na počítače, telefony a další elektroniku z druhé roky: “Ano, pozorujeme výrazný nárůst i proti silnému loňskému roku, který byl z hlediska covidu ovlivněn podobně. Spotřebitelské chování se změnilo a citlivost na cenu je patrná. Letos zatím rosteme meziročně o 30 %. Zároveň v posledních 2 letech také pozorujeme výrazný nárůst zájmu firem a státních institucí, které od nás pravidelně odebírají.”
Podle něj jsou nejžádanějším zbožím notebooky a počítače. Důkazem o rostoucím počtu zákazníků, kteří vyhledávají výhodnější nabídky, je i fakt, že Počítárna.cz roste na obratu, ale průměrná objednávka se s časem snižuje. “Nejčastějším požadavkem je notebook do 8 či 10 000 Kč. Takový nový s dobrou kvalitou koupit nelze. Dříve byl udávaný rozpočet častěji až kolem 15 000 Kč. Což jen ukazuje, že zákazníci opravdu šetří,” dodává Netopil.
Second handy na vzestupu
Obdobně rostoucí trend zaznamenávají i second handy. “Má to dvě roviny, lidé šetří, proto obrací každou korunu a rozmýšlí se i nad věcmi ze second handu. Zároveň s tím jde další trend, kdy se chtějí zbavit svých věcí za peníze a tím si něco vydělat,” popsuje zakladatelka obchodu Ebuu.cz Kristýna Farkašová.
Právě oblast second handů prošla v posledních letech změnou. “Přestože obzvlášť second handy byly v minulosti doménou klasického retailu, tak i v této oblasti došlo k významným posunům a digitalizaci. Velká část obchodníků si krom kamenné prodejny založila i eshop,” přibližuje Huba trend patrný i na Shoptetu. Podle Farkašové se například o konceptu obchodu Ebuu.cz lépe mluví se zákazníky osobně, než online. Přesto se i tento přístup mění. “Češi jsou takoví, že si musí jednou službu vyzkoušet, aby přišli na to, že je ta služba dobrá. Pak už nemají problém se k ní vrátit. A přesně tak to vidíme i na našem eshopu,” konstatuje Farkašová.
Tento trend potvrzuje i Aneta Vernerová stojící za eshopem Minte.cz, který se rovněž zaměřuje na oblečení z druhé ruky. I oni pozorují rostoucí počet zákazníků. “Ti v průměru utratí za jeden nákup 500 korun,” uzavírá Vernerová.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Shoptet má nového ředitele marketingu
- Jak platí Češi při nákupech? S bezkontaktními kartami patří mezi světové lídry, online se nechtějí vzdát dobírky
- Turbulentnímu období navzdory, Shoptet šel proti trhu a loni významně vyrostl
- Neodolatelně lákavé výprodeje budou letos naposledy, novela zamezí manipulaci s cenami
- Nejvýdělečnějším segmentem je prodej erotiky, v Česku boduje i za krize
- Zájem o zboží z druhé roky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
- Česká e-commerce stagnuje: Velcí hráči zažívají výkyvy, malí stabilně rostou
- Zájem o zboží z druhé ruky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
- Do Česka přichází trend D2C: firmy obchází prostředníky a loví zákazníky napřímo
- České banky ztratí do pěti let monopol na online platby, některé proto moderní platby komplikují
Poslední články z blogu
- Jak se Řeznictví u Bobra vypořádalo s výzvami online prodeje a zvládlo logistiku chlazených potravin
- Práce v Customer Care nemusí být nuda. Vyzpovídali jsme naše konzultanty
- Jak nachystat e-shop na příchod Google Analytics 4
- Daniel Sosýn: Místo dráhy lékaře začal vyrábět proteiny. Dnes má obrat 70 milionů i zářez ve Forbesu
- Petra Nulíčková: Jak neztrácet dobré zaměstnance a co s toxickými lidmi ve firmě?
- „Někdy se trefíš do brány, někdy tě soupeř srazí,“ říká o práci obchodníka Jakub Honzák
- Jak efektivně využít AI při práci v online marketingu a kdy se na ni úplně nespoléhat?
- Jak organicky uspět na TikToku
- Nezaplacené faktury: jak na vymáhání dlužných pohledávek?
- Vybíráte šablonu pro e-shop? Inspirujte se