Zájem o zboží z druhé roky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
PRAHA – Dramaticky sílící inflace a k tomu zhoršující se tuzemská ekonomika skokově přihrávají nové zákazníky v segmentu použitého zboží. Jen v letošním roce rostou počty objednávek v second handech nebo obchodech s repasovanými počítači a staršími telefony v průměru o 20 %. Shoptet odhaduje, že tento trend je teprve na vzestupu a v následujícím roce může celý segment růst o další desítky procent.
“Pro část zákazníků je použité zboží příležitostí, jak ušetřit, ale přitom si stále pořídit něco nového. Případně si přivydělat prodejem věcí, které už nepotřebují, ale stále ještě mají nějakou hodnotu. Zároveň má tento segment potenciál být příležitostí pro nové nápady a podnikavce. Proto očekáváme růst nejen poptávky, ale navyšující se počty nových obchodů,” potvrzuje Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet.
Jeho slova potvrzuje například Tomáš Netopil z marketingu obchodu Počítárna.cz, který se specializuje na počítače, telefony a další elektroniku z druhé roky: “Ano, pozorujeme výrazný nárůst i proti silnému loňskému roku, který byl z hlediska covidu ovlivněn podobně. Spotřebitelské chování se změnilo a citlivost na cenu je patrná. Letos zatím rosteme meziročně o 30 %. Zároveň v posledních 2 letech také pozorujeme výrazný nárůst zájmu firem a státních institucí, které od nás pravidelně odebírají.”
Podle něj jsou nejžádanějším zbožím notebooky a počítače. Důkazem o rostoucím počtu zákazníků, kteří vyhledávají výhodnější nabídky, je i fakt, že Počítárna.cz roste na obratu, ale průměrná objednávka se s časem snižuje. “Nejčastějším požadavkem je notebook do 8 či 10 000 Kč. Takový nový s dobrou kvalitou koupit nelze. Dříve byl udávaný rozpočet častěji až kolem 15 000 Kč. Což jen ukazuje, že zákazníci opravdu šetří,” dodává Netopil.
Second handy na vzestupu
Obdobně rostoucí trend zaznamenávají i second handy. “Má to dvě roviny, lidé šetří, proto obrací každou korunu a rozmýšlí se i nad věcmi ze second handu. Zároveň s tím jde další trend, kdy se chtějí zbavit svých věcí za peníze a tím si něco vydělat,” popsuje zakladatelka obchodu Ebuu.cz Kristýna Farkašová.
Právě oblast second handů prošla v posledních letech změnou. “Přestože obzvlášť second handy byly v minulosti doménou klasického retailu, tak i v této oblasti došlo k významným posunům a digitalizaci. Velká část obchodníků si krom kamenné prodejny založila i eshop,” přibližuje Huba trend patrný i na Shoptetu. Podle Farkašové se například o konceptu obchodu Ebuu.cz lépe mluví se zákazníky osobně, než online. Přesto se i tento přístup mění. “Češi jsou takoví, že si musí jednou službu vyzkoušet, aby přišli na to, že je ta služba dobrá. Pak už nemají problém se k ní vrátit. A přesně tak to vidíme i na našem eshopu,” konstatuje Farkašová.
Tento trend potvrzuje i Aneta Vernerová stojící za eshopem Minte.cz, který se rovněž zaměřuje na oblečení z druhé ruky. I oni pozorují rostoucí počet zákazníků. “Ti v průměru utratí za jeden nákup 500 korun,” uzavírá Vernerová.
Kontakt pro novináře
pr@shoptet.czTiskové zprávy
- Neodolatelně lákavé výprodeje budou letos naposledy, novela zamezí manipulaci s cenami
- Nejvýdělečnějším segmentem je prodej erotiky, v Česku boduje i za krize
- Zájem o zboží z druhé roky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
- Česká e-commerce stagnuje: Velcí hráči zažívají výkyvy, malí stabilně rostou
- Zájem o zboží z druhé ruky kvůli inflaci roste letos už o pětinu
- Do Česka přichází trend D2C: firmy obchází prostředníky a loví zákazníky napřímo
- Shoptet: Růst e-commerce se v druhém čtvrtletí téměř zastavil, nejvíce na něj doplácí velcí hráči
- Letní sezóna začíná. Češi se připravují na léto v tuzemsku i za hranicemi
- Nastupující trend: Češi podporují lokální byznys, obrat menších e-shopů překonal největší hráče
- Zájem o platební bránu Shoptet Pay rychle roste. Během prvního kvartálu od spuštění získala 2 000 e-shopů
Poslední články z blogu
- „E-shop je pro mě velká věc. Lidé si radši koupí knížku přímo ode mě než v knihkupectví,“ říká Jaroslav Kmenta
- Co jako OSVČ přichystat k podání daňového přiznání z příjmů?
- Jak na reklamace a odstoupení od smlouvy. Co je nového, přiblíží Petra Dolejšová
- Vychytávky pro marketingové kampaně
- Inventura a účetní závěrka roku. Co si v e-shopu pohlídat?
- E-shop a nevyzvednuté zásilky na dobírku. Jak je řešit?
- Jak z náhodného vánočního nakupujícího udělat svého věrného zákazníka?
- Jak využít Black Friday pro růst vlastního e-shopu
- 5 tipů, jak na e-mailing během vánoční sezony
- 5 rad odborníků pro vánoční sezónu 2022